Schotland 2008

Motorrit Schotland april – mei 2008
Auteur: Erik
Foto’s: Erik, Marc, Peter, Ronald, naar de fotogaleriedeelnemers_01

Met vier collegae een tourrit in Schotland. Peter heeft, als initiatiefnemer de B&B’s en de routes verzorgd. Voor de route in Google maps klik hier.
Al verschillende keren ben ik er geweest om te wandelen. Dit keer met de motor dwars door de Highlands, zeven dagen lang. Het beginpunt is IJmuiden, vanwaar de boot ons zal leiden naar een avontuurlijk weekje.

Dag 1: New Castle – Edinburgh
In de loop van de ochtend komen we met de boot in NewCastle (upon Thyne) aan. Vanaf de boot gaan we langs de douane en begeven we ons op pad, “on the right way” links dus, in het Engelse verkeer. Na een flink aantal rotondes verlaten we de drukte en komen in een groen en glooiend landschap. Op weg naar Edinburgh waar de eerste overnachting in een B&B is. Met de bus naar de stad om eens de toerist uit te hangen. Het oude en nieuwe kom je ook in deze stad elkaar tegen, hoewel het zich bevindt in “old town”.

Dag 2: Edinburgh – Aberchalder
Langs Bridge of Orchy en Glen Coe, een dejavù, rijden we naar Castle Stalker. een stukje terug en verder langs Fort William naar Fort Augustus. Door middel van vele sluisjes is er een vaarroute gemaakt van de Ierse zee naar Loch Ness, het Caledonian Canal. In Aberchalden verblijven we twee nachten in dezelfde B&B. Van de aardige eigenaar mogen we de motoren in zijn schuur laten “overnachten”. Dit is echter zo lastig dat we besluiten dit de tweede avond maar niet meer te doen. De B&B ligt net buiten het dorp in een prachtige omgeving.

Dag 3: Rondrit Aberchalder
Urquhart-Castle_01Via de oostkant rijden we naar Loch Ness. Met het indrukwekkende landschap aan mij voorbij glijdend, zie ik mijn km-teller op de 120.000 springen. Niet gek voor een nog geen 4 jaar oude bike. Met een educatief beladen bezoekje aan Urquhart Castle, rijden we van het lekkere zonnetje een hevige zondvloed te gemoed. We zouden haast vergeten dat het ook wel eens regent in Schotland. Langs Inverness rijden we naar Tomatin. Een dorpje van niks maar wel met een respectabele whisky distillery. Langs de westkant van Loch Ness rijden we, via Fort Augustus, terug naar de B&B

Dag 4: Aberchalder – Newton of FerintoshSkye_02
Eilean Donan Castle. Eind jaren 20 van de vorige eeuw opgebouwd en gerestaureerd door een gepensioneerde legerofficier. Een echt trekpleistertje. Verder naar Skye. Rotsachtig, ruig en veel schapen. Gelukkig blijft het droog, ondanks de donkere wolken. Via de meest kleine weggetjes naar onze B&B. Ook hier overnachten we twee keer. Margaret. De landlady, een type wat alles heeft of zal regelen.  Waar we eten, hoe laat, wanneer we terug (moeten) zijn. Haar man is zo aardig om zijn schuur ter beschikking te stellen voor onze motoren en ons naar de lokale pub te brengen, en op te halen, voor de noodzakelijke pint en avondeten.

Dag 5: Rondrit Newton of Ferintosh
benzine_01Het weer wordt al beter, steeds meer stukjes blauwe lucht zijn zichtbaar. Na een stukje “snelweg” komen we aan de Noordzee. Hier komen we bij Dunrobin Castle. Helaas is het nog gesloten, ook de tuin is nog niet voor het publiek geopend. Een rondje om het kasteel levert al mooie plaatjes. Terug naar het westen naar de Measach waterval. Te bezichtigen via een hangbrug en een uitkijkpunt. Het kon natuurlijk niet uitblijven: gebrek aan brandstof. Ronald kan zijn motor nog net uit laten rollen naar een parkeerplaatsje. Daar komt de jerrycan goed van pas. Op de een of andere manier zijn de benzinepompen gesloten. Gelukkig is er een lokale kruidenier geopend die voor een heel schappelijke prijs, £1.60 per liter, een ieder behalve de Pan, voorziet van peut.

Dag 6: Newton of Ferintosh – Stirling
onderweg_18Een prachtige ochtend. We nemen afscheid van Margaret en rijden via het skigebied van de Highlands richting Stirling. Het is mooi ondanks dat ik er afgelopen december, met heel ander weer, ook ben geweest. Het is wat met die Britten, voor motoren blijft het wel oppassen. Koffietijd.
Op een door bikers druk bezocht terras wordt Ronald gebeld. Margaret! Nu al, het lijkt wel of ze geen afscheid kan nemen. Zij heeft sleutels van iemand gevonden of … Gelukkig is zij zo vriendelijk om de bos kosteloos naar Nederland te versturen. Tijdens een heerlijke lunch kunnen we nog eens genieten van het lekkere weer en de mooie architectuur.

Dag 7: Stirling – Newcastle
Rosslyn_03Alweer de laatste dag. Via de “grote” weg langs Edinburgh naar Rosslyn. Hier staat de uit de 15-de eeuw oude kapel die bekent is geworden in een “zeker boek” en een “zekere film”. Ondanks dat het al jaren in de steigers staat, en dat ook nog jaren blijft, kunnen we nog even een stukje geschiedenis opsnuiven, waarna we ons op weg begeven naar de boot.  Na een eenvoudige doch voedzame (lunch)maaltijd, komen we nu toch echt op het eindpunt van deze tourtocht. Het is mooi weer en iedereen geniet op zijn eigen manier van het avondzonnetje op zee.

De tour in Schotland was ruim 2000 Km, en dat in 7 dagen. Well done!