Allgauer Alpen

Allgauer Alpen – augustus – september 1998

AllgauZaterdag 29 augustus Brigsau – Rappenseehütte 2091 mtr.
We lopen langs de Einodsbach het dal in, steken de brug over en gaan omhoog door het bos naar Peters Alp. Langs de Enzianhutte lopen Erna en Liset in de achterhoede en komen een uur later aan dan de rest.allgau10

Zondag 30 augustus Rappenseehütte 2091 mtr. – Walterbergerhaus 2085 mtr.
Na het ontbijt gaan we met een flinke stijging omhoog naar het Hohes Licht, waar het beruchte trappetje en bruggetje zijn. We hebben er al over gelezen en er tegen op gezien, maar uiteindelijk is het een peulenschil. Er volgt een prachtig stuk over de graat tot aan de pas. Allgau1We dalen af naar het Walterbergerhaus, een leuk klein hutje. Jan rekent ’s avonds af en wordt door de waard tot Finanzminister gedoopt.

Maandag 31 augustus Walterbergerhaus 2085 mtr. – Kemptnerhütte 1846 mtr.
Om 7.00 uur is er een steenbok gesignaleerd bij de hut, de fototoestellen gaan in de aanslag. Via de Bockarscharte gaan we richting de Madelgabel. Erik, Frank en Sijb beklimmen de top, de rest blijft achter. Na terugkeer van de topgangers staan we oog in oog met een groep steenbokken.allgau13
Dit worden prachtige foto’s. Na de lunch komt er nog een stijging van 450 mtr. en om 16.30 uur staan we voor de Kemptnerhütte. Ondanks dat het een grote hut is, is het wel gezellig.

Dinsdag 1 september Kemptnerhütte 1846 mtr. – H von Barthhütte 2131 mtr.
Vandaag heeft Liset een dip, moe en kracht tekort. Ook Erna heeft een moeilijk dag. Na de scharte volgt een steile afdaling naar een meertje toe. Na de lunch lopen we naar de H. von Barthhütte, waar we om 17.00 uur aankomen. We eten Kasespatzle uit een zeer grote pan.

Woensdag 2 september H. von Barthhütte- Hinterhornbach
Het is een steile afdaling over een glibberig bospad tot aan de beek. Gelukkig kunnen we daar onze voeten in laten afkoelen. In Hinterhornbach worden we over twee Zimmer Frei verdeeld. Een heerlijk bedje met een dik dekbed en een heerlijke maaltijd in het hotel. Het bevalt Liset en Erna zo goed dat ze besluiten hier een dagje te blijven. De rest heeft een stijging voor de boeg van 1000 mtr.

Donderdag 3 september Hinterhornbach – Prinz Luitpoldhaus 1846 mtr.
Allgau2Het wordt nauwelijks droog vandaag. Erna en Liset hebben een heerlijk lummeldagje, de rest van de groep loopt in de stromende regen naar de Prinz Luitpoldhaus, waar er nauwelijks plaats is om de natte spullen uit te hangen.

Vrijdag 4 september Prinz Luitpoldhaus 1846 mtr. – Edmund Probsthaus 1930 mtr.
Liset en Erna gaan op de mooiste dag van de week een dagje bussen. Eerst kunnen ze een stukje meerijden met de hoteleigenaar, drie maal overstappen met de bus en dan het kabelbaantje omhoog naar de hut. De rest van de groep heeft een prachtige wandeldag naar de Edmund Probsthütte.allgau9

Zaterdag 5 september Edmund Probsthütte 1930 mtr. – Obersdorf
Vandaag staat de Heilbronner weg op het programma, een mooie klettersteigroute. Maar helaas gooit het weer roet in het eten.  Hebben we de hele week voor niets de klettersteigspullen meegenomen. Het stormt zo erg dat we besluiten de kabelbaan naar beneden te nemen. Na een koffie en een apfelstrudel rijden we naar huis.