Helambu-Langtang

Helambu-Langtang, Nepal – oktober-november 1991

Liset reist met Ashraf naar Nepal, we zijn met 2 groepen en gaan lopen in het Helambu Langtang gebied. We vliegen via Londen, New Delhi naar Kathmandu, een reis van bijna 30 uur.  We overnachten ilangtang1n Thamel, in guesthouse Day Ra, naast Nepalees kitchen waar we ontbijten. We bekijken Durbar square, en zien Kumari, de levende godin en het koningspaar wat in een auto voorbij rijdt. We bezoeken Swayambunath, de apentempel.

Met een ritueel ingewijde bus rijden we naar Pokhara. We huren fietsen en bezoeken een Tibetaans vluchtelingen kamp, Liset krijgt een reactie op papayasap en wordt door een taxi teruggebracht. Op haar fiets laten Clara en Maritza Nepalezen terugfietsen naar het hotel. De volgende dag is er een proefwandeling, Liset doet het rustig aan en bezoekt een Tibetaans klooster en de Davies Fall. We hebben hier een prachtig uitzicht op de Annapurna, Daulagiri en de “fish tail” berg. Met de bus naar Mukling, even buiten Pokhara hebben we al pech met de bus. We gaan raften en daarna door naar Chitwan, het safarigebied tegen India aan. We maken een kano tocht over de Rapti rivier en wandelen terug naar ons dorp door de jungle. Op de olifant komen we heel dichtbij een neushoorn, de neushoorn is bijna blind en valt iedereen aan, behalve de olifant. We gaan met de bus terug naar Kathmandu, onderweg wederom pech, de buschauffeur probeert later de verloren tijd in te halen.

Met de bus naar Sundarijal 1370 mtr, waar de trektocht begint. Met verbazing kijken we naar de dragers, op teenslippertjes en met manden van wel 30 kilo lopen ze omhoog. We overnachten in langtang2een tentenkamp, na het avondeten gaan we vroeg naar bed, morgen om 6.00 uur “morning tea”. De volgende dag voelt Maritza zich te ziek om door te gaan en gaat met een sherpa terug. We lopen door een prachtig landschap, met kleine stupa’s onderweg. Langzaam stijgen we naar Phedi, 3500 mtr, het begint koud te worden. Morgen naar de Laurebina La 4609 mtr.
De pas over naar GosainkundDe dag van de pas begint met ijzige kou, omhoog en in dichte mist de pas over naar Gosainkund 4200 mtr bij de meren van Shiva. langtang3Sommige leden van de groep hebben hoofdpijn en coördinatiestoornissen, hoogteziekte dus. Zij worden ook wat verder naar beneden gebracht. We dalen via een “shortcut” naar Syabru 2200 mtr, waar we een feest meemaken bij het klooster. De volgende dag dollen Fuba, de sirdar of hoofdsherpa en de kok om een damessjaal. Om de bocht ligt de Langtang vallei, we lopen langs bamboe en marihuana planten, zien apen met witte haren. Via Lamahotel naar Langtang dorp, het gaat gelukkig niet al te steil. Dit gedeelte is veel toeristischer dan het Helambu gebied, we zien groepen reizigers met stoelen en tafels, arme dragers.
langtang4Bij Kyangin Gompa 3840 mtr, ons eindpunt in de vallei, hebben we een rustdag. We zitten tegen de grens met Tibet aan en hebben een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya. We ontmoeten de andere groep die 1 dag later gestart waren. Het is ’s nachts zo koud dat het water in de veldfles bevriest. We lopen terug naar Syabru, er lopen vrouwelijke dragers met ons mee die veel lol hebben. In Syabru houden we de open – indoor – toep kampioenschappen. De laatste wandeldag naar Dunche, het is Diwali, feest van het licht. Vandaag hebben de honden een bloemenslinger om, de huizen zijn versierd met afrikaantjes en de kinderen zijn bezig met spelletjes en zingen voor de toeristen. ’s Avonds hebben we een feestmaal, er zijn 2 kippen geslacht en we hebben geglazuurde cake toe.

Terug in Kathmandu is de stad vrolijk versierd. Aan het eind van de Diwali is het Oud & Nieuw voor de Newali. We bezoeken Patan en Pashupashinat, de hindoeïstische plek bij de heilige rivier, waar lijkverbrandingen zijn. Een schokkend gezicht. Er zijn stBidden voor overleden lama bij de Bodnatherfhuisjes bij de rivier waar oude mensen wonen, er lopen heiliglangtang5e mannen rond die kunstjes vertonen voor de toeristen. Er hangt een vreemde sfeer. We lopen door naar de Bodnath, de grootste boeddhistische tempel. Tibetaanse monniken zetten boterlampjes neer langs alle randen van de stupa. Er is een hoge lama gestorven en vanavond wordt er gebeden en veel licht naar de hemel gestuurd. Bij Stupa View een tafel gereserveerd voor de avond. Een prachtige laatste avond in Kathmandu met de biddende monniken en de verlichte stupa. Het is wat lastig om een taxi te vinden die ons terugbrengt naar Thamel, we kunnen in de laadbak van een auto. Peter zet het lied van Rowhide in, we zingen uit volle borst mee. De Nepalees vindt het geweldig, zet ons voor het hotel af en wil geen geld accepteren. Nog een afzakkertje bij Nepalees Kitchen met rhaksi en vuurwerk. De volgende dag keren we met schorre stemmen terug naar Nederland.