Alpujarras

naar de fotogalerie

Zondag 21 mei naar Capileira
Overnachten in hotel Meson Poquiera
Om 05.15 staat de taxi bij Alie voor de deur. Met de taxi naar Schiphol. Om 07.40 uur vliegen we naar Malaga waar we om 10.35 aankomen, met de bus reizen we door naar Granada. Daar is het even wachten op de bus naar Capileira. Het ziet er veelbelovend uit, zon, mooi groen en veel bloemen.  We zien sneeuwvelden in de Sierra Nevada. We strijken neer op een terras, bij het bestellen drinken krijgen we er ongevraagd tapas bij, stokbroodje met vette worst, olijven en tortilla. Om 17.15 gaat de bus naar Capileira, in een dorpje in de Alpujarras is er een grote verkeersopstopping, iedereen bemoeit zich ermee. Zelfs een oud dametje achter in de bus komt naar voren om commentaar te leveren. Langs de witte dorpen waar we morgen lopen. Vlakbij Meson Poquiera worden we afgezet. Het hotel wordt gerund door tweelingbroers. De hammen hangen boven de bar om te drogen. Het eten is niet echt bijzonder, een prutje van varkensvlees, vette patat en sla.

Maandag 22 mei rondwandeling Capileira
8,8 km / 590 mtr stijgenAndalusie7
Overnachten in hotel Meson Poquiera
Om 08.30 uur aan het ontbijt, we zijn pas tegen 10.30 uur weg. Van Engelsen horen we over de fonteinen, als het drinkwater is staat er aqua potable. We lopen via kleine paadjes naar Bubion, onderweg zijn er vele fotostops. We zien klaprozen, wolfsmelk en een dille of venkel in het wild. Bij de huizen staan ook veel potten met bloemen en bloeiende rozenstruiken. We slenteren door Bubion naar de kerk en dalen af naar Pampiniera. Dit is een leuk dorp met vele winkeltjes en een gezellige plaza met terras. We bekijken wat winkels en genieten op het terras van koffie en de vele mensen. Via een smal straatje met afwateringskanaal gaan we het dorp uit, vanaf nu begint het stijgen. We steken de rivier over en aan de andere kant van het dal gaan we weer omhoog. We hebben mooi uitzicht op de 3 dorpen. In Capileira drinken we op het pleintje bier. Er zijn twee oude mannen die gezellig keuvelend op de bank zitten, zeer fotogeniek. Het eten smaakt wat beter dan gisteren, patat met ham en spiegelei, salade.

Dinsdag 23 mei Capileira – Pitres – Portugos
12 km / 520 mtr stijgen
Overnachten in hotel Nuevo Malagueno Portugos
Om 09.30 gaan we op pad, dalen naar Bubion en vandaar omhoog. We lopen langs tijm, lavendel over een breed pad langs de bergkam. We dalen af naar Capileirilla over een pad met lantaarnpalen naar Pitres. Pitres is een slapend dorpje, we drinken wat op het terras, kopen brood en geitenkaas met rozemarijn. We lopen verder, ontmoeten een herder met zijn schaapskudde en komen aan bij Atalbeiar. Dit is een stil en verlaten gehucht, alleen de honden en katten zijn wakker en er lopen een paar toeristen rond. De laatste 1,5 km gaat omhoog naar Portugos. In het hotel zitten de 2 dames en een jong koppel van de individuele reis en een groep van de SNP. De groep loopt de route andersom. We bekijken het dorpje en om 20.30 uur genieten we van een heerlijke maaltijd. Het soepbord wordt tot aan de rand gevuld, vis met koude aardappelsalade en watermeloen toe.

Woensdag 24 mei Portugos – Busguitar – Trevelez
13,7 km / 790 mtr stijgen
Overnachten in Hotel La fraque2, Trevelez

We krijgen een uitgebreid ontbijt met ham, kaas en jus d’orange. Het is vanmorgen even opletten war we de rugzakken/koffer neerzetten voor bagagevervoer, want de SNP groep laat de bagage vervoeren naar Capileira. Om 09.45 op stap, even zoeken naar de route, maar snel zitten we op het goede pad. We komen kersenbomen tegen waar een aantal rijpe kersen aanzitten. Plukken! In Busguistar wordt ons de juiste route gewezen door onze hoteleigenaar, die de bagage al heeft vervoerd en op de terugweg is. Bij het kerkhof gaat het mis, maar gelukkig vertelt een

automobilist dat we verkeerd zitten. We klimmen omhoog door het dal van Trevelez, af en toe wat dalen, via inhammen van riviertjes. Na het hoogste punt naar beneden, de rivier over en weer omhoog. Trevelez is inzicht, er komen meer wolken, het trekt dicht. In Trevelez is het zoeken naar het hotel, het blijkt in 3 delen te zijn, hotel 1 en 2 en een apart huis als restaurant. Onze bagage ligt natuurlijk in hotel 1 en we slapen in hotel 2. We hebben mooie ruime kamers. ‘s Avonds eten we in het restaurant, het is druk met 2 grote groepen en aan de andere tafels zien we bekende gezichten van onderweg. Het meisje dat bedient rent zich rot, “best druk in je eentje”. De salades zien er geweldig uit. Ina is door de koffie de hele middag al hyperactief. Morgen gaan Ina en Alie afhankelijk van het weer naar Laguna Hondera (1300 mtr stijgen en dalen), Gerda en Liset maken een rondwandeling.

Donderdag 25 mei rondwandeling Trevelez
Alie en Ina: 16 km / 1320 stijgen
Gerda en Liset: 14,7 km / 640 mtr stijgen
Overnachten in Hotel La Fraque2, Trevelez

Andalusie5Alie en Ina gaan vandaag richting Mulhacen, het weer lijkt gunstig. Gerda en Liset lopen de route door het dal van Rio Trevelez via Las Encinillas. Alleen na 15 minuten komen we erachter dat we een andere route volgen, dus terug naar het dorp. We stijgen tot de splitsing van de route naar Laguna Honderas. Daar komen we het lokale vervoermiddel tegen, het paard. We stijgen door tot 2000 mtr, er staat hier en daar nog een huisje, wat nog bewoont wordt ook. Op een derde van de route is er tijd voor koffie, daarna nog een kleine stijging. Het ziet er ruig uit. We dalen af naar de rivier en lopen door het prachtige rivierdal naar beneden. We zien veel bloemen en prachtige vlinders. De paden zijn nogal modderig, het zal met regen een lastige route zijn. Bij de tweede brug die we tegen komen nemen we een lunchpauze. Om 16.30 zijn we in Trevelez, kopen bier en olijven in de supermarkt en genieten op het terras van de hotelkamer. Om 19.00 uur komen Alie en Ina terug met mooie verhalen van hun tocht. Na het eten lopen we in de regen terug naar het hotel.

Vrijdag 26 mei Trevelez – Berchules
14,7 km / 640 mtr stijgen
Overnachten in La Posada, Berchule

Donker wolken vanmorgen, het regent. Na het ontbijt gaat Ina naar het benedendorp om een kleed uit te zoeken voor thuis, ze kan het met het bagagevervoer meegeven. Alleen de hoteleigenaar vertrekt binnen 10 minuten met de koffers. Met veel handen en voeten werk (en met dank aan een Engelse gids) regelen we dat het kleed bij de verkoper wordt opgehaald. Alie en Liset doen lunchinkopen. We nemen nog een kop koffie in een leuke bar met pincher hond. Om 11.30 uur gaan we eindelijk op pad, het lijkt lichter te worden. Onderweg hebben we nog een paar spatten, later klaart het op. We lopen via de brandgang steil omhoog, we komen de gr 7 route, die langzaam stijgt, steeds tegen. Dat was een betere optie geweest. Boven worden we beloond met een prachtig uitzicht. Er staat wel een koude wind. Vandaar dalen we naar beneden, we komen nog berggeiten tegen. De GR 7 loopt van de route af, Alie en Ina besluiten de Gr 7 te volgen, Gerda en Liset lopen verder op de routebeschrijving. Zij zijn om 17.30 uur in het dorp en horen dat de GR een grote lus maakt via andere dorpen naar Berchules. Alie en Ina komen erachter dat de route toch niet de goede kant opgaat en steken de route af naar Berchules, waar ze om 19.00 uur zijn. De slaapplek ligt ergens anders dan de eetplek van het hotel, het is van een Nederlandse vrouw die met een Spanjaard getrouwd is. De man spreekt Nederlands. We eten met de 2 andere dames van de individuele reis aan een grote tafel. Gezellige afsluiting van dit deel van de reis.

Zaterdag 27 mei rondwandeling Berchules, met bus naar Granada
9,7 km / 160 mtr stijgen
Overnachten in Appartement St. Nicolas, Granada

Het dorp ontwaakt, mensen gaan naar de visboer en de sinaasappelboer is in het dorp aangekomen. Om 10.00 uur gaan we op pad, Spikkel onze gids van 1 dag vergezelt door een dalmatiër die vrolijk met ons mee huppelt. We lopen langs irrigatiekanalen, de hond springt regelmatig in het water. Daar waar we fout lopen gaat de hond het goede pad in, maar loopt uiteindelijk wel achter ons aan. Tot we ontdekken dat we fout zitten. Hij loopt waarschijnlijk regelmatig met toeristen mee. Bij het keerpunt is een ruïne waar we een koffiestop houden. De hond is erg enthousiast en denkt dat we willen spelen. Door hem te negeren krijgen we hem wat rustiger en kunnen we aan de koffie en lunch beginnen. We lopen bovenlangs terug met uitzicht op de irrigatiekanalen en het dal, de klaprozen staan uitbundig te bloeien. Om 13.30 uur zijn we in het dorp, doen een paar inkopen. Het is een boerendorp met een tabacco en 2 supermarktjes. Verder geen toeristische winkels. We wachten samen met de hond op de bus. Om 17.00 uur komt de bus, de hond komt een afscheids-aai halen. Van het busstation van Granada gaan we per taxi naar ons appartement. De wijk ziet er erg leuk uit, we zitten vlakbij een leuk plein met uitzicht op Alhambra! Het is een prima appartement.

Zondag 28 mei Alhambra
Vandaag lopen we door Granada, langs de Arabische winkeltjes en theehuizen naar Plaza Nuevo. Om 13.00 uur staan we boven bij Alhambra, halen de kaartjes op en wachten tot we naar binnen mogen. Met een audio tour lopen we rond. Het is erg indrukwekkend. Alie en Ina krijgen niet genoeg van het Alhambra, Gerda en Liset gaan winkelen. ’s Avonds eten we op ons pleintje vlakbij ons appartement, veel straatartiesten en toeristen.

Maandag 29 mei Granada – Malaga
Overnachten in Hostal Domus, Malaga
Vanmorgen lopen we door onze wijk, we ontbijten op een pleintje. Om 12.00 uur nemen we de taxi naar het busstation en nemen de bus naar Malaga. We hebben een hostal, 3 km ten oosten van het centrum van Malaga, het ziet er prima uit. Om 16.00 uur liggen we aan het strand. ’s Avonds eten we in een strandtent paella.

Dinsdag 30 mei terugreis
We hadden al een afspraak gemaakt met een taxichauffeur, maar hij komt niet opdagen. Snel een andere taxi geregeld, een vrolijke zorgzame chauffeur. Om 10.40 uur vliegen we naar Nederland.