Rheinhöhenweg

Rheinhöhenweg – mei 2002
Zaterdag 4 mei met trein naar Koblenz – Waldeck
Rijn koolzaadOm 12.45 uur komen aan in Koblenz, het miezert, maar geleidelijk gaat het steeds harder regenen. We lopen omhoog door het bos van de Rijn af, door donkere bossen tot aan Waldeck. We zoeken een onderkomen, de Zimmer Frei is gesloten, het Gasthaus is alleen voor de inwendige mens, het volgende pension is 2 km verderop. Eerst maar een biertje en dan nog doorlopen naar het pensionnetje. We slapen in het bijgebouw, het ziet er niet echt super uit, maar ondanks de vette lucht was het eten prima “schnitzel Walpannen” met broccoli, kaas, tomaat en Moezelwijn. Het eerste stuk loopt gelijk met de Moezelhohenweg.

Zondag 5 mei Waldeck – Weiler
We beginnen met zachte regen, na een nacht van flinke buien, maar al snel is het droog. Door open veld gaan we richting het bos naar een mooi uitzichtspunt op de grote bocht van de Rijn bij Boppard. Onder de stoeltjeslift dalen we de Boppard Alpiene weg naar beneden, klauterend over rotsen. We flaneren over de boulevard, met vele dagjesmensen van bussen en boten. Na Boppard gaat het steil omhoog, met uitzicht op mosterdvelden, fruitbomen en de Rijn met kasteel Liebensein. Om 16.00 uur besluiten we nog 250 mtr te stijgen naar 512 mtr, de Fleckenhohe, daar zou een hotel zijn. Na een uurtje zijn we op de pas, het hotel blijkt gesloten en we lopen 2 km naar beneden naar het Weiler Gasthof. Een prachtige kamer, heerlijk eten en een glaasje wijn van het huis.

Maandag 6 mei Weiler – St. GoarRijn-4
De lucht is blauw en na een lekker ontbijt stappen we om 9.15 uur de deur uit. Via een alternatieve route komen we weer op de Rheinhohenweg, door het prachtige Weilerbach naar Rheinbay, zoekend naar de route naar Karbach. In Karbach houden we koffiepauze op een bankje in het dorp en hebben bekijks van de plaatselijke bevolking. Door een modderig bos en een pad waar geen eind aan komt naar St. Goar. Eerst door de buitenwijk, dalend langs het kasteel naar de jeugdherberg. Het begint te regenen. De jeugdherberg is vol, we vinden met moeite een Zimmer Frei. We slapen in een 1 persoons kamer waar een bed is bijgezet. Liset ligt met haar voeten onder de wastafel. We eten in het Gasthaus, bij terugkomst horen we van de moord op Pim Fortuin.

Dinsdag 7 mei St. Goar – Dellhofen
Rijn wijnhuisHet is mistig, maar als de zon doorbreekt trekt de mist weg. Vandaag lopen we een alternatieve route, de wijnwandelweg. We lopen langs koolzaadvelden met uitzicht op de Lorely. We hebben uitzicht op de kastelen Katz en Maus. We lopen naar Oberwesel, door het dorp, over het kerkhof en langs het kasteel. Dan verdwalen we en komen via een omweg in Dellhofen uit. Gelukkig is daar een Gasthaus, als we om bier vragen worden we afgestraft “het is hier een wijnhuis!”. Mw. weet een oplossing om de dorst te lessen, wijn gemengd met water. We eten asperges en mogen na het diner nog proeven in de wijnkelder van de wijnen.

Woensdag 8 mei Dellhofen – Trechtingshausen
Rijn-5We krijgen een heerlijk ontbijtbuffet, we pakken brood in voor de lunch in een servetje, maar we worden teruggefloten! We krijgen boterhamzakjes en 2 eieren mee voor de lunch. Om 9.30 uur door het bos naar Plescheid en nemen daarvandaan een vertakking van de route naar Bacherach. Langs prachtige bossen naar Steeg. Bacherach staat bekend om zijn vakwerkhuisjes. We lunchen aan de Rheinpromenade. We besluiten langs de Rhein te lopen naar Trechtingshausen, onderweg zien we grote sleepboten. Trechtingshausen is een ongezellig dorp en het vinden van onderdak kost ons de grootste moeite. Uiteindelijk kunnen we in een hotel terecht die eigenlijk rustdag heeft.  We eten in een ander hotel, een ongezellig ding met chagrijnige bediening.

Donderdag 9 mei Trechtingshausen – Aulhausen
Rijn ontbijtHet is prachtig weer, we ontbijten op het terras met uitzicht op de Rijn. Via het bos omhoog, langs klimrotsen naar een jachthuis waar buiten een kerkdienst wordt gegeven. Het is Hemelvaart. Via een prachtig dal naar het Schweizerhaus en door het bos naar Bingen. Er zijn veel wandelaars en op de promenade is het erg druk. We varen om 16.00 uur met de boot de Rijn over naar Rudersheim, het Valkenburg van Duitsland. We ontvluchten de mensenmassa en nemen de stoeltjeslift omhoog en lopen via een druk bezocht wandelgebied naar Aulhausen. De Zimmer Frei heeft liever geen mensen voor 1 nacht, maar na aandringen gaat ze overstag. We eten in een leuk Gasthof en zitten lekker buiten. Opa van de zaak komt gezellig kletsen.

Vrijdag 10 mei Aulhausen – Kaub
Om 8.45 uur staan we al bij de bakker lunch inkopen te doen. Vanuit Aulhausen omhoog en bij een mooi uitzichtspunt houden we koffiepauze. Verder met branderige voeten, we dalen naar Lorsch voor een lunchpauze. Hierna gaat het door een prachtig dal, langs een riviertje naar Sauerthal,  waar we om 16.30 uur aankomen, helaas hier geen Zimmer Frei. Dat betekend doorlopen naar Kaub, eerst steil omhoog, later dalend over een landweggetje naar Kaub, waar een eilandje met kasteel in de Rijn ligt, net voor het dorp. Na 30 km lopen vinden we een Gasthof naast het station.

Zaterdag 11 mei Kaub – St Goarhausen – terugreis
KaubKaub is een fotogeniek dorp, we lopen langs de burcht omhoog naar Dorscheid. Vanaf Dorscheid langs koolzaadvelden, de lucht betrekt en het begint te onweren. We staan in open veld en zoeken snel beschutting. Via Bornich komen we in de buurt van de kastelen Katz en Maus en opeens staan we in de regen in St. Goarhousen. De weersverwachting is slecht en ’s middags nemen we de trein naar huis. Vanaf station Utrecht bellen we Sijb om hem te feliciteren met zijn 60ste verjaardag.