Stubaier Alpen

Stubaier Alpen – september 1995

Zaterdag 2 september Neustift – Starkenburgerhütte 2239 mtr.
Stubai4Er ligt veel sneeuw in de Alpen, we vragen om raad bij de hoteleigenaar. De route naar de Starkenburgerhütte is te doen, alleen adviseert hij om het laatste stuk via het brede pad te gaan. Een flinke stijging vandaag, met het zonnetje erbij dus dat wordt zweten. Bij de hut ligt 60 cm sneeuw en bij de hut aangekomen zien we een lawine. Morgen kunnen we niet de pas over, dat betekend terug naar Neustift en via het dal naar de Franz Senn hütte. Na een radler met zuurkool en bratworst kijken we naar de planning van de komende week.

Zondag 3 september Starkenburgerhütte 2239 mtr. – Franz Sennhütte 2149 mtr.
Het weer ziet er goed uit, ondanks de sneeuw. We dalen snel af en buigen het Oberbergtal in. Het dal is zo’n 10 km lang, om 16.45 uur komen we bij de Oberishütte aan. We hopen hier te kunnen overnachten, maar helaas zijn er geen slaapplaatsen. Het is moed verzamelen voor de volgende stijging van 600 mtr. naar de Franz Sennhütte. Erna en Liset laten hun rugzak achter bij de goederenlift en om 18.10 uur staan we bij de hut. Grote schrik, volgens de huttenwaard hadden we onze rugzakken beneden in het bakje van het goederenliftje moeten doen. Maar gelukkig zijn ze aangekomen. Na een Tiroler gröstl en een gratis warme douche zijn we weer helemaal opgeknapt.

Maandag 4 september dagtocht
Stubai1Vandaag is het een bewolkte dag met af en toe sneeuw. Met muts op en gamaschen aan gaan we op pad naar de Alpeiner Ferner, de gletscher. Het wordt een beetje ploeteren door de sneeuw over de morene. Erna, Gerda en Liset keren om naar de hut, de rest loopt nog een klein stukje door. In de hut wordt navraag gedaan over de route van morgen naar de Neue Regensburgerhütte. De huttenwaard heeft gisteren gespoord tot aan de pas en de huttenwaard van de andere hut ook. Er zijn vandaag 13 mensen over de pas gekomen, dus het moet te doen zijn. Na de braadworst-zuurkoolstampot zijn we toe aan een spelletje.

Dinsdag 5 september Franz Sennhütte 2149 mtr. – Schimmennieder 2714 mtr. – Neue Regensburgerhütte 2286 mtr.
Stubai2Met mooi weer stampen we door de sneeuw naar de pas waar we om 12.15 uur zijn. Dalen gaat langs staaldraad of we schuiven over het sneeuw naar beneden. Wim biedt Erna een helpende hand, maar door een onoplettendheid glijdt hij zo’n 10 mtr. naar beneden. Gelukkig geen ernstige verwonding, een lelijke schaafwond op de elleboog en een kapotte broek. We gaan een graat over naar de hut, waar we om 16.00 uur zijn. De hut is klein en gezellig, met een warme douche. Na de maaltijd (soep-rollade-aardappelen-sla en een toetje) buigen we ons over de route van morgen. De pas over gaat niet lukken, dat wordt een alternatief zoeken.

Woensdag 6 september N. Regensburgerhütte 2286 mtr. – Ranalt 1300 mtr. – Dresdnerhütte 2302 mtr.Stubai6
Na een ontbijt met kannen thee dalen we af naar Ranalt. Op 1800 mtr. komen we een hutje tegen dat koffie serveert, koffietijd dus! We bussen een stukje naar de Mutterbergalm 1721 mtr. Daar nemen Erna en Liset het baantje omhoog, de rest gaat lopen. De hut is leuk, we zitten in een gezellig nisje. Gerda informeert bij twee oude baasjes over de route naar het Peiljoch. Volgens de mannen zitten er een paar moeilijke stukken in, nur fur geubte!!

Donderdag 7 september Dresdnerhütte 2308 mtr. – Peiljoch 2672 mtr. – Sulzenauhütte 2191 mtr.
Stubai3Erna besluit met de kabelbaan naar beneden te gaan en via het dal naar de Suzenauhütte te lopen. De rest loopt door de sneeuw in de kou omhoog, ondanks het zonnetje staat er een stevige wind. Om 11.00 uur staan we op de scharte, er staan veel steenmannetjes met uitzicht op de gletscher. Symbolisch leggen we allemaal een steen erbij. We dalen via de morene tot een beschut plekje voor een pauze. Na een half uurtje lopen zijn we bij de hut, die veel dagjesmensen trekt. Na een maal spekeieren zijn we toe aan een spelletje mens-erger-je-niet. Ook vanavond bespreken we de route van morgen, wel of niet over de Niederl?

Vrijdag 8 september Sulzenauhütte 2191 mtr. – Niederl 2680 mtr. – Nurnbergerhütte 2297 mtr.
Stubai5Er is sneeuw gevallen maar toch besluiten we om over het Niederl te gaan. Erna maakt wederom een ommetje via het dal. We stijgen over een graat tot aan een blauw meer met prachtig uitzicht op de Zuckerhütte. We klauteren over de rotsen, langs staaldraadkabel naar de scharte. Om 11.30 uur staan we op de Niederl waar we op het bankje genieten van de koffie en uitzicht. De afdaling is lastig, het gaat over rotsen met staaldraadkabels ter ondersteuning. Vlak voor de hut is er nog tijd voor een extra pauze. Na een radler besluiten Gerda en Eugenie om Erna tegemoet te lopen. Na een avondmaal met goulash besluiten we om morgen af te dalen. Er volgt nog een gezellige avond met veel gezang.

Zaterdag 9 september Nurnbergerhütte 2297 mtr. – Ranalt 1300 mtr.
We dalen in rap tempo naar een alm op 1600 mtr., begeleidt door een prachtig wolkenspel. Om 12.00 uur stappen we in Ranalt op de bus naar Neustift. We lunchen in Neustift, rijden daarna over de Fernpass naar Nesselwang, opzoek naar een overnachtingsadres. Maar helaas alles vol. We rijden door tot aan Muhlhausen voor een heerlijk hotel.