Tra Mare e Monti , Corsica

naar de fotogalerie

Vrijdag 16 mei naar Calenzana
Overnachten in Gîte d’étappe Municipal
Via Marseille naar Calvi op Corsica gevlogen en met een taxi 12 km naar Calenzana gereden. We dineren in de buitenlucht, een heerlijke pizza op het terras van de dorpspizzeria.

Zaterdag 17 mei Calenzana – Bonifatu
11,3 km / 675 mtr stijgen
corsica2Overnachten in Gîte d’étappe Auberge de la Foret
Om 09.30 uur vertrekken we in de regen, de eerste 300 mtr omhoog naar een pas valt niet mee zo’n eerste wandeldag. Gelukkig houdt de regen na een uur op. We dalen langs een bloemenpracht van wilde venkel, lavendel en rimpelrozen tot aan de brug bij de rivier, daarna in de stromende regen 200 mtr omhoog naar de gite, waar we om 15.30 uur zijn. De gîte ligt op een mooie plek. De bediening is niet al te vriendelijk. Het avondeten bestaat uit soep of vleeswarenschotel, pasta met suddervlees of pasta met pesto. Om 21.00 uur worden we het restaurantgedeelte uitgekeken, de gîte gaat sluiten! Rest ons niets anders dan naar de slaapzaal te gaan.

Zondag 18 mei Bonifatu – Tuarelli
16 km / 750 mtr stijgen
Overnachten in Gîte d’étappe L’Alvelli

corsica10Om 07.00 uur valt er nog een flinke plensbui naar beneden, maar na het ontbijt is het gelukkig droog. We stijgen 600 mtr naar een bocca, veel stinkend nieskruid (helleborus) onderweg. Bovenop de pas is het mistig, we hebben een afdaling van 1100 mtr voor de boeg en nog een flink aantal kilometers. Om 18.00 uur zijn we bij de gîte, wat een fantastische plek! Wederom pasta met suddervlees. We lopen de route met 3 Canadezen, een Duits echtpaar, een Frans stel en 2 Franse echtparen. Alie en Gerda hebben nog een after-party met het Duitse echtpaar en krijgen nog pizza toe!corsica11

Maandag 19 mei Tuarelli – Galeria
10,8 km / 260 mtr stijgen
Overnachten in B&B La Martinella

Vandaag een niet al te lange dag met weinig hoogtemeters. We vertrekken met droog weer, langs de rivier, langs de mooi gekleurde rotsen. Bij Fangu steken we de rivier over en hebben we een koffiestop op het terras van het cafe. Tijdens de lunchpauze begint het te regenen en om 15.00 uur lopen we behoorlijk nat Galeria binnen. Het is nog even zoeken naar onze B&B, maar even later staan wij uit te druipen op het overdekt terras. We gaan uit eten in een restaurant met mooi uitzicht op zee.

Dinsdag 20 mei Galeria – Curzu
Overnachten in Gîte d’étappe M. Collona
De weersvoorspelling is slecht voor vandaag, laaghangende bewolking en het duurt niet lang meer of het regent pijpenstelen. En dat blijft de verdere dag zo. De route naar Girolata is niet te lopen, we komen de rivier niet over. Het Duits echtpaar heeft nog een poging gewaagd, maar zijn in het dorp teruggekeerd. Met de Canadezen, Duitsers en Fransen proberen we tot een plan de campagne te komen. Er rijden geen bussen, de taxi moet uit Calvi komen en is daardoor erg duur. Liset gaat met de bagagetransport van de Canadezen naar Curzu, de rest probeert een auto te regelen die de wandelaars tot iets na een pas brengt, waarna het nog zo’n 1,5 uur lopen is naar Girolata. Gerda, Alie en Rinette besluiten om door te rijden naar Curzu, waarschijnlijk is het ook lastig om morgen vanaf Girolata te gaan lopen en hoe kom je daar dan weg? Het dorp is alleen wandelend of met de boot te bereiken. Liset is ondertussen gedropt in een hotel in Osani en wordt door het personeel van de gîte opgehaald. De rest is nog eerder in Curzu! Het avondeten bestaat wederom uit pasta met suddervlees en om 21.00 worden we de gîte uitgestuurd, de tent gaat op slot, personeel gaat naar huis, we kunnen alleen nog maar richting slaapzaal…

Woensdag 21 mei Curzu – Serriera
7,9 km / 270 mtr stijgen
Overnachten in Gîte d’étappe L’Alivi

corsica22Rinette heeft besloten om naar huis te gaan o.a. door het slechte weer en kapotte bril, ze heeft het gehad! Om 08.00 uur vertrekt ze per taxi naar Porto, waar ze de bus naar Ajjcio neemt. Het weer is opgeknapt, blauwe lucht en zon!
Ondanks de korte etappe van vandaag zijn we vroeg op pad, om 08.15 uur moet de slaapzaal leeg zijn. We lopen vandaag de variant, bij de gewone route komen we de rivier niet over, bij de variant is er een brug. Dat betekend een uitgebreide koffie- en lunchpauze. Al vroeg zijn we bij de gîte, een lijst met namen en kamernummers hangt bij de deur en we kunnen de kamers van buitenaf in. Wasdag voor velen bij de buitenkraan met varken. Gerda en Liset gaan vragen wat het avondeten is in de bar die bij de gîte hoort. Met steenkolen frans vragen ze wat het eten is, na enige moeite komen ze erachter dat het rauwkost en omelet is. De aanwezigen in de bar hebben grote lol. De gîte is erg gezellig en het eten is heerlijk!

Donderdag 22 mei Serriera – Ota
10,8 km / 1070 mtr stijgen
Overnachten in Gîte d’étappe Chez Felix naar Ota

corsica44We lopen dus een dag voor op schema en komen nu andere wandelaars tegen onderweg. Het weer ziet er goed uit, blauwe lucht, wolken en zon. Vandaag een flinke etappe van 6,5 uur exlusief
pauzes en 900 mtr stijgen. Niet voor Liset, die laat zich met het bagagevervoer vervoeren naar Ota, waar ze al voor 09.00 uur is. Alie en Gerda gaan vroeg op pad, willen de Franse groep voor blijven en dat lukt, ondanks dat ze een verkeerd pad inslaan en bij het oversteken van een woeste rivier Gerda in de rivier belandt. Al snel komt er een auto met boswachter om te vertellen dat ze verkeerd zitten. Gelukkig brengt hij Gerda en Alie met de auto over de rivier tot het punt waar het verkeerd is gegaan. Het pad loopt door de kloof van Vitrone. Om 15.30 uur komen ze bij de gîte aan in Ota. Vanavond à la Carte eten na deze flinke prestatie.
Alleen Chez Felix serveert vanaf 21.00 uur à la Carte! Toch maar aan het half pension en ja wel, groentesoep, ditmaal polenta met suddervlees. We hebben het helemaal gehad, morgen uit eten!  We kijken wat het avondeten is bij Gîte Chez Marie, maar ook daar zien we het bekende suddervlees op tafel staan, met spaghetti!

Vrijdag 23 mei Rondwandeling door Spelunca di Evisa
.. mtr stijgen
Overnachten in Gîte d’étappe Chez Felix

corsica34Vandaag lopen we een rondwandeling en blijven in Ota overnachten. Anders dan gepland, maar we moeten op zaterdag terugkeren naar Ajjacio, op zondag rijdt er geen bus en vanaf Ota is er een busverbinding. We lopen door de Spelunca, over mooie Romeinse bruggen.
Bij de laatste brug een uitgebreide picknick. Hier komen veel dagjesmensen. Vandaag zien we 2 Franse echtparen terug van de eerste dagen en horen hoe het de rest is vergaan in Girolata, ze zijn met een boot op een punt afgezet waarvandaan ze de route verder konden lopen.
Zij zijn de enigste nog die de Monte e Mare uitlopen, de rest is gestopt. ’s Avonds gaan we uit eten in het plaatselijke restaurant, de pizza en steak smaken verrukkelijk!

Zaterdag 24 mei Ota – Ajjacio
Overnachten in B&B
Om 07.45 uur willen we de bus nemen naar Porto, maar de chauffeur roept dat hij geen plaats heeft omdat de grote groep Fransen meegaat. Maar bij het natellen blijkt hij nog 3 plaatsen te hebben. In Porto stappen we over op een grotere bus en in 2 uur rijden we naar Ajjacio, het eerste stuk is prachtig woest. In Ajjacio regelen we al snel een B&B, bekijken de markt en de plaats. ’s Avonds eten we een pizza.

Zondag 25 mei terugreis
De terugreis verloopt ondanks enige turbulentie vlotjes, in Nice worden we al opgewacht en naar de gate voor Amsterdam gebracht. Een half uur eerder dan gepland landen we op Schiphol.