Wicklow Way

Zaterdag 15 mei naar Dublin – Killabeg
WWay1
Overnachten in B&B Aspen Lodge, Killabeg, Coolkenno, Shillelag
Via airport Rotterdam vliegen we naar Dublin. We genieten van de koffie aan de Liffey, het zonnetje schijnt. We lopen wat door de stad en gaan met broodjes, frisdrank en wijn de bus in en mrs Evelyn Hill staat ons op de afgesproken tijd op te wachten in Tullow. Mw heeft een farmhouse met schapen, kippen en paarden.. Mw is een goedlachse dame, bij aankomst genieten we van koffie met scones. We lopen de route van Zuid naar Noord, het voordeel is dat je met lieflijke heuvels begint en het steeds ruiger wordt tot vlak voor Dublin.

Zondag 16 mei Clonegal – Kilquiggan
20 km / 550 mtr stijgen / 1 style
Overnachten in B&B Aspen Lodge, Killabeg, Coolkenno, Shillelag

Na een heerlijk ontbijt krijgen we uitgebreide rondleiding van opa, alle dieren komen op zijn stemgeluid af. Dikke hennen, wat angstige bordercollies en de “good girls” paarden met veulen. We worden met de auto afgezet bij de Wicklow bridge, 3 km vanaf Clonegal, zo vermijden we de eerste 3 km asfalt. Het weer is prachtig, na een klein stukje asfalt duiken we de heuvels in, de kokosgeur komt ons tegemoet. Als we weer op het asfalt uitkomen staat een meneer ons op te wachten met gekoelde blikjes cola, wat een WWay2service! Dit gedeelte van de route ziet er lieflijk uit, heuvels, veel bloemen en bloeiende brem. Na de lunchpauze lopen we door naar Kilquiggan, het is zo warm dat onze voetafdrukken in het asfalt staan. Om 18.15 uur zijn we bij onze B&B, daar zijn 2 Nederlanders, Rita en haar dochter Aleid. Twee tegenpolen, moeder druk en dochter erg rustig. Zij lopen de route van Noord naar Zuid, vertellen over hun avonturen. We verbazen ons over de ingepakte rugzak, een dikke gebreide trui, een houten tekendoos met inhoud en schrift met een dikke, zware kaft, glazen potten pindakaas en nutella. Dit zijn geen grammenjagers. In de gastenkamer gebruiken we een heerlijke maaltijd, grapefruit salade, rollade, aardappelpuree met groente en bessencrumble. ’s Avonds is het best nog fris, Evelyn steekt de haard aan, maar het gaat gepaard met veel rook door de vogelnesten in de schoorsteen.

Maandag 17 mei Kilquiggan – Tinahely
12 km ( en 5 km voor het diner naar Tinahely)/ 300 mtr stijgen / 1 hek
Overnachten in B&B Ashfield House, Tinahely
WWay3
Om 10.15 uur gaan we op pad, afscheid genomen van de familie, het was een leuk adres! We lopen terug naar Kilquiggan en gaan verder langs blaffende, maar timide bordercolllies. Na 5 km komen wij bij een pub, helaas gesloten. Dan maar op het terras van de pub koffie zetten. Ondertussen komen de eigenaars terug en vinden het “no problem” dat we zelf koffie zetten. We lopen langs een bergrand verder, via een paadje met brem en blue bells komen we om 15.30 uur bij de B&B aan. Mw. haalt net de scones uit de oven en we genieten van thee en verse scones in de serre. Het gesprek komt op de VUT mogelijkheden, opkomen voor jezelf en beslissingen waar je later geen spijt van hebt. Het huis staat overvol met snuisterijen. We krijgen ieder een eigen kamer, wat een luxe! ’s Avonds eten we in Tinahely, een dorpje met een sfeer van vergane glorie.

Dinsdag 18 mei Tinahely – Moyne (3 km voorbij)
16 km / 510 stijgen / 2 styles
Overnachten in B&B bij Maura in Glenmalure

WWay4Het ontbijt is uitstekend met als extraatje grapefruit en yoghurt, Ina krijgt zelfs zalm! Mw. regelt voor ons de volgende B&B waar we 2 nachten verblijven. Onze nieuwe B&B dame, Maura pikt ons een paar km na Moyne op. Tegen 10.00 uur gaan we op pad, we nemen uitgebreid afscheid van de bordercollie. We steken de rivier over en klimmen omhoog. Prachtig uitzicht op de vallei van Tinahely. We lopen later over de weg, langs een oude school naar de brug. Onderweg zien we een schaap op zijn rug liggen, Ina gaat het dier redden en de persfotografen staan al klaar. Het laatste stuk gaat over de weg, om 17.05 uur zijn we op de afgesproken plek, Maura komt ons om 17.30 uur ophalen. We rijden via een prachtige route naar Glenmalure, onderweg zien we WW bordjes, hier lopen we morgen! Maura is een no nonsens dame, met een rommelig huis, man, kinderen en oma die inwoont, hond Barry en twee zwangere ezels. Barry, de hond is onvermoeibaar, legt continu stokjes voor je voeten en als je niet snel genoeg bent OP je voeten! We dineren in de pub tegenover ons B&B.

Woensdag 19 mei Moyne – Glenmalure
17 km / 670 mtr stijgen / 1 style
Overnachten in B&B bij Maura in Glenmalure

Om 9.00 uur worden we teruggereden naar het punt waaar we gisteren zijn opgehaald. Omhoog langs Sheilstown Hill naar Ironbridge.
Heuvel op komen we een verdwaalde hond tegen, die volgens een paar houtbewerkers bij een stel met een baby hoort. Later zien we de hond op de motorkap van een auto liggen, die wacht zeker op zijn baasjes. We stijgen via een prachtig bos en bij de afdaling begint het te miezeren.
Even later begint het te regenen, maar de pub van Glenmalure is inzicht. Dus even flink doorlopen, dan wacht als beloning een cider.
Het is wat drukker en gezelliger in de pub dan gisteren. Ina vindt de ratatouille niet lekker. No problem, zoek maar wat anders uit, dat wordt de zalm. Bij terugkomst in ons B&B worden we uitgenodigd in de keuken, oma maakt een pot thee. Maura en haar man voegen zich bij ons.
Ina en Alie krijgen een rondleiding in de vallei van de man van Maura. Liset gaat vroeg slapen.

Donderdag 20 mei Glenmalure – Laragh
..Km / 635 mtr stijgen / 5 styles
Overnachten in B&B Dunroamin House, Laragh

WWay5Vanmorgen uitgebreid afscheid genomen van de familie en Barry, het mollige hondje met zijn onuitputtelijke energie. Om 10.00 uur stijgen we rustig het dal in van het Glenmalure dal in. Daarna gaat het steil omhoog door bomen heen. Koffiepauze met uitzicht op de waterval, een stukje verder lopen we over bielzen en gaan we de pas over. Daarna dalen we af en komen we meerdere wandelaars tegen. Het Glendalough meer is op het laatste moment te zien. We lopen het park in, hier is het een stuk drukker, veel toeristen, een bruidspaar, schoolkinderen en militairen. We besluiten door te lopen naar Laragh, heuvel op met mooi uitzicht naar het meer en Glendalough. Tegen 18.00 uur komen we bij een B&B, helaas vol maar mw. regelt een andere B&B voor ons. De B&B ziet er professioneel uit, maar ook wat kil en zonder sfeer. In de regen lopen we naar het restaurant waar we een heerlijke maaltijd krijgen, gebakken geitenkaas, lam met mintsaus en koffie met perzikenlikeur van het huis.

Vrijdag 21 mei Laragh – Roundwood
15 km / 770 mtr stijgen / 5 styles en 2 trappetjes
Overnachten in B&B Woodside, Roundwood

We bespreken de volgende B&B en na enig aandringen komt ze ons op een parkeerplaats op halen. Onze B&B dame lijkt er geen plezier in te hebben en voordat we vertrekken (en na betaling) vertrekt ze per auto. Om 10.00 uur vertrekken we, we stijgen over de eerste heuvel langs de bosrand naar een weg. Op weg naar Old Bridge, daarna lopen we omhoog door de weide met uitzicht op Lough Dan en de andere kant op Roundwood, het reservoir en de zee. Via een breed pad naar een mooi beschut plekje voor een pauze. Als de zon weg is, is het toch wat fris, toch maar even de lange broek. Nog een heuvel over en we zijn bij de weg, nog een laatste klim naar de parkeerplaats. Het is een prachtig avondzonnetje, we genieten van het uitzicht op Loch Te en de Sally Gap. Mw. pikt ons op bij de afgesproken plek, haar huis ligt net buiten Roundwood. ’s Avonds brengt ze ons naar de pub Coach Inn en na het eten worden we weer opgehaald.

Zaterdag 22 mei Roundwood – Enniskery
16 km /705 mtr stijgen / 5 styles
Overnachten in B&B Cherbury, Enniskerry

Een heerlijk ontbijt, brood, mandarijnen en yoghurt mee voor onderweg. Meneer brengt ons naar het beginpunt. Het is prachtig weer, we hebben een vluchtige ontmoeting met een Amerikaans stel en gaan met ze op de foto. Omhoog over de bielzen naar het memorial stone van de bedenker van de Wicklow Way. Via White Hill stelt Liset voor om de Djouce Mountain 725 mtr te beklimmen, de officiële route loopt er omheen. We gaan naar de top, er staat veel wind en dreigende wolken maar gelukkig blijft het droog. Zodra we dalen gaat de wind liggen en Live muziek in de pub komt het zonnetje te voorschijn. Bij Powercoart zijn veel dagjesmensen. We hebben een beschut plekje gevonden voor een koffiepauze met uitzicht op Djouce Mountain. We lopen verder langs de waterval met uitzicht op het rendierenpark, we steken de weg oWWay6ver naar de rivier. Een heerlijk plekje voor een lunchpauze, even later zien we een paar herten. We lopen langs de Knockree YHA, nog even 2 steile stukjes om Knockree Hill en we komen om 17.30 uur op de weg. Van hier is de afsplitsing naar Eniskerry, nog 5 km over de weg. We liften naar ons B&B adres, de derde auto stopt en een jongeman brengt ons tot aan de voordeur. De dochter des huizes wacht ons op, haar ouders zijn een dagje uit. Ze regelt voor ons een taxi naar Johnie Fox’s Pub in Glencullen. Een prachtige pub met zaagsel op de grond, overal prullaria en posters, veel kamertjes en gangetjes. We eten sea-trout en genieten van de Ierse live muziek. Er is ook een toeristen gedeelte met diner en show maar dit is veel leuker! De taxichauffeur komt ons om 22.30 uur weer in de pub opzoeken. Een zeer geslaagde avond!

Zondag 23 mei Enniskerry – Dublin
17 km / 690 mtr stijgen
Overnachten in een appartement van hostel

Vanmorgen zien we onze gastheer en vrouw. Meneer brengt ons naar het beginpunt, we gaan omhoog over een bospad op zoek naar de Prince William Seat. We kunnen het pad naar de top niet vinden en vervolgen onze route met uitzicht op de Ierse zee. Een steile klim naar Fairy Castle. Na de lunch hebben we uitzicht op Dublin, bij de laatste kookbeurt is de gastank leeg. We dalen verder via het bos, langs een deftige buitenwijk van Dublin, de snelweg onderdoor naar Marlay Park. Om 17.30 uur zitten we op een bakje bij de ingang van het park, ons eindpunt van de route. De bus rijdt net voor onze neus weg, dan maar naar de pub. Met de bus is het nog 14 km naar de binnenstad, we hebben een prima appartementje in een soort binnenhof, vlakbij de loopbrug naar Temple Bar. We eten bij Hotel Arlington waar speciaal voor de toeristen een dinershow wordt gehouden. Gisteren was het veel leuker.

Maandag 24 mei Terugreis
Na een wandeling door het Stephen Greenpark gaan we met de bus naar het vliegveld en vliegen we terug naar Rotterdam Airport.