Offa’s Dyke Path South

Offa’s Dyke Path South – mei 1992

naar de fotogalerie

Het eerste jaar gaan er nog heren mee, het jaar daarop laten ze het afweten en sindsdien worden we de damesafscheidingsbeweging genoemd.

Vrijdag 15 mei – Schiphol – Cardiff – Chepstow
Overnachten in B&B Cobwebb Cottage, Chepstow.

We vliegen met de cityhopper naar Cardiff, in 1,5 uur zijn we op de plaats van bestemming. Met een rammelende dubbeldekker reizen we verder naar Cardiff en met het boemeltje naar Chepstow. We regelen een B&B via de T.I.C en gaan daarna aan de Welsh Bitter. Onze gastvrouw is van Ierse afkomst, een roodharige, creatieve vrouw die het maar wat gezellig vindt om mensen om haar heen te hebben. ’s Avonds wandelen we nog door Chepstow, het kasteel is mooi verlicht.

Zaterdag 16 mei – Chepstow – Sedburry Cliffs – Brockweir – Tintern 15 km
Overnachten in een B&B Holmleigh, Tintern
OFD1 veldenHet eerste engels ontbijt, cornflakes, ham and eggs, white beans and sausage. Het vult goed, je kan er prima op lopen. We lopen eerst naar de Sedburry Cliffs, het officiële beginpunt van de route. Mooi uitzicht op de Severn bridge. We lopen de route van zuid naar noord.
In Engeland loop je door de weilanden heen, dat betekend veel hekken over klimmen, de zg styles. De eerste style levert Liset al een flinke blauwe plek, door de zwaarte van de rugzak valt ze bij de eerste zwaai van het been weer naar achteren. We volgen de rivier de Wye, door stukjes bos met veel daslook, die een knoflook-ui-achtige geur verspreidt. Het weer is prachtig, we lopen in korte broek. Bij een huis staan emmers met koud water voor de dorstige lopers. Langs Tintern Abbey naar Bockweir waar iedereen het welletjes vindt. Helaas is daar geen overnachtingsmogelijkheid, de pub regelt wat voor ons in Tintern. Ina en Liset worden met alle rugzakken naar de B&B gebracht en komen zonder rugzakken weer terug om in de pub een hapje te eten.

Zondag 17 mei – Tintern – Bigsweir – Redbrook – Monmouth 16 km
Overnachten in jeugdherberg in Monmouth
We bekijken de Abbey en lopen via de andere oever naar Brockweir. Helaas is de pub gesloten, maar het weer is prachtig, koffiepauze in een weitje. Via Bigsweir naar Redbrook waar de waterflessen worden aangevuld. In de verte zien we Monmouth al liggen. Moe komen we aan bij de jeugdherberg, die een oude abdij blijkt te zijn. De jeugdherberg vader is een gepensioneerde tOFD1 daslookrein-man. Dankzij de jeugdherberg kaart van Jan en Liset laat hij iedereen op een gereduceerd tarief overnachten.

Maandag 18 mei – Monmouth – White Castle – Llannvetherine 15 km
Overnachten in B&B Welsh farmhouse, Great tre rhew, Llanvetherine
Wederom een prachtige dag, we lopen Monmouth uit langs een verkeersbord voor oude mensen! Vanaf hier verlaten we de Wye, het eerste stuk klimmen we veel styles over, we gaan ze tellen! We genieten van het brandertje, koffiepauze met uitzicht op White Castle. De route gaat dwars over het kerkhof door naar Llanvetherine. We hebben vandaag 50 styles gehad, erg vermoeiend! We eten bij de pub, met een puppiehond die dol op onze schoenveters is. De dame van de pub regelt een B&B voor ons en biedt aan om ons te brengen. Ina en Liset nemen het aanbod aan en gaan incl. alle rugzakken met de auto. Wim, Jan en Alie gaan lopen.
De B&B is een prachtige boerderij, met mooie kamers, badkamer met ligbad. Liset neemt daar meteen gebruik van met gevolg dat daarna het warme water op is. Ze duikt daarna het bed in, de rest vermaakt zich beneden met de piano.

Dinsdag 19 mei – Llannvetherine – Pandy – Longtown 14 km
Overnachten in B&B Olchon Cottage, Longtown
Vandaag staan de Black Mountains op het programma, het beloofd een lange wandeldag te worden. De route staat goed aangegeven. Vanaf Pandy gaan we de Black Mountains op, bij een huis proberen we nog water te regelen, maar mw. heeft geen tijd, ze is aan het lunchen. Gelukkig lukt het bij een huis verder wel. Boven op de mountains is het prachtig, roodachtige struiken in de namiddagzon en in de verte de contouren van de Brecan Beacon Mountains. We besluiten in Longtown te overnachten, dat is halverwege de route over de mountains afdalen naar het dorp. We overnachten in een prachtig huis, de gastvrouw brengt ons naar de pub voor een hapje. De terugweg wordt lopend afgelegd.

Woensdag 20 mei – Longtown – Hay on Wye Hay Bluff 14 km
Overnachten in B&B Rosedale, Hay on Wye
OFD1 black mountainsHet is een uur klimmen naar de kam van de mountains. We hebben geluk dat we dit met goed weer lopen, met regen is dit een modderpad en met mist is het ook niet fijn. Op Hay Bluff genieten we van het uitzicht. Het is een steile afdaling, later over boeren-land langs prachtige korenvelden naar Hay on Wye. We slapen in Rosedale B&B, mw. houdt een standaard praatje bij de welkomsthee. Hay on Way is beroemd om zijn 2e hands boekwinkels, er zijn veel toeristen. ’s Avonds eten we in de Black Lion.

Donderdag 21 mei – Hay on Wye – Pentwyn 5 km
Overnachten in B&B
OFD1 boekenWe gaan uitgebreid rondsnuffelen in Hay on Way en sommige kunnen de verleiding niet weerstaan om een boek te kopen, wel extra gewicht in de rugzak! Na koffie met gebak gaan we om 13.00 uur op pad, we hebben een B&B uitgezocht op 2-3 uur lopen van Hay on Way. We overnachten op een boerderij met prachtige kamers, de woonkamer is gastenverblijf, de familie zit zelf in de keuken. Alie slaapt op de slaapkamer van de dochter. De heer des huizes is schapenboer en liet trots zijn land zien. Er staan 4 schapen in zijn tuin te blaten die verstoten zijn door de kudde. De boer kan het slachten van zijn schapen niet aanzien en verkoopt ze niet rechtstreeks aan de slachter. De boer brengt ons naar de pub voor het avondeten. Na het eten komt hij ons weer ophalen, met daarna een rondleiding op de boerderij. Hij vindt het wel gezellig, jammer dat we de volgende dag weer vertrekken.

Vrijdag 22 mei – Pentwyn – New Church – Gladestry – Kington – Discoed 16 km
Overnachten in B&B Woodwinds, Discoed
OFD1 schapenboerDe boer begeleidt ons tot het eind van zijn land tot aan de route. We lopen via New Church, Gladestry een eenzame heuvel over naar Kington. Vlakvoor Kington houdt Liset een busje staande en lift mee naar Kington. De rest heeft het nakijken en vinden Liset in Kington weer terug. De planning voor vandaag is wat ruim begroot, het is zeker nog 3 uur lopen naar de B&B die we besproken hebben. Met de taxi (taxichauffeur annex schilder annex ambulance) hebben we de afstand overbrugd, Liset tot aan de B&B met alle rugzakken. D e rest laat zich een uur voor het huis afzetten en lopen in een uurtje naar Discoed. Een prachtig huis met gastvrije mensen. De dames krijgen de slaapkamer van de bewoners zelf, met een eigen badkamer. Voor het eerst eten we bij de mensen thuis, we verwachten green beans, maar het is een heerlijke maaltijd. Wim is met de heer des huizes naar een winkel gereden om drank in te slaan. We eten tonijnsalade vooraf, roast chicken-patat – doperwten met worteltjes en als nagerecht een merengue. Jan geeft een showtje weg op de piano.

Zaterdag 23 mei – Discoed – Knighton – Cardiff 9 km
Overnachten in B&B The guesthouse, Cardiff
Bij het ontbijt krijgen we duizend excuses van de gastvrouw om het lawaai van vannacht. Haar man is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht vanwege een blindendarmontsteking. We hebben niets gehoord…  Mw. heeft nog kibbeling in de koelkast liggen of we een stukje lusten. Later hebben we er spijt van, de vis komt de verdere dag nog omhoog. Vandaag lopen we stukjes langs de echte Dyke, er hangt mist in de heuvels, maar desondanks is het korte broekenweer. In Knighton bezoeken we het Offa’s Dyke Association Office. We treinen naar Cardiff en regelen alvast een taxi voor de volgende ochtend. We eten in een trendy restaurant. Liset krijgt i.p.v. een visitekaartje de menukaart mee naar huis. Tijdens het eten begint het te regenen, de eerste bui sinds we in Engeland zijn. In ons B&B is de muziek te horen van Tom Jones, die een concert in Cardiff geeft.OFD1 cardiif

Zondag 24 mei – terugreis

Met de taxi naar het vliegveld. In de cityhopper krijgen we champagne en koffie met bailey’s.