Italië 2016

Motorrit Italië 2016

Voor de route in Google maps klik hier.
Auteur: Erik, Marcel
Foto’s: Erik, Marcel: ga naar de fotogalerie
Video: Marcel, ga naar de video (wordt hard aan gewerkt)

Even iets anders … met de auto, aanhanger met de motoren erop en met echtgenotes naar Toscane. Een prima agriturismo, met prachtig uitzicht op het eeuwen oude stadje San Gimignano.

De eerste reisdag verloopt voorspoedig over de Duitse snelweg en overnachten we in Hotel Jägerhof met het zicht op de Zugspitze in Grainau.

Na de tweede dag zijn we nog niet in Sienna, want auto heeft vreemde kuren. In Rolo zijn we gestrand in Hotel Cigno Reale  en de auto bij een garage, morgen afwachten wat er aan de hand is. Weer een avontuur! De volgende dag verder. Aanhanger zonder hydraulische olie, op de as naar locatie, de olie van de stuurbekrachtiging kan de hitte niet aan, dus af en toe auto laten afkoelen, maar dan … we zijn er!

Dag 1: San Gimignano – Zagarolo
Met een dag vertraging, vertrekken we in de vroege ochtend. Voordat we de gashendel open kunnen trekken, rijden we nog wat schuchter over een griffelde kuilen ontwijkend en tegensturend door het aflopend wegdek. Eenmaal op het asfalt gaan we richting Sienna. Het verkeer in Italië is weer even wennen op de motor maar met een beetje aanpassingsvermogen kunnen we ons staande houden tussen al dat scootergeweld.
In de middag dwars door Rome, dit is geen pretje. De temperatuur is ver boven de 30 graden en wordt bijna ondragelijk, het motorpak is dan wel ademend maar ook waterdicht van de binnenkant lijkt het. Aangekomen in Zagarol, 20 km onder Rome. Nu een beetje bijgekomen met een grote bier. Jeugdherberg is geweldig hier. Eigen kamer, mooi terras en zwembad. Een restaurant in het dorp levert avondeten! . Overnachting in de jeugdherberg Ostello Zagarolo.

Dag 2: Zagarolo – San Lazzaro
De drukte van Rome achter ons latend rijden we naar het zuiden. Dwars door het Parco Naturale dei Monti Aurunci, koersen we naar Napels. Ten noorden van Napels doorkruizen we een voorstad die erg armoedig aanziet, veel vuilnis in de berm en veel vrouwen aan de kant van de weg die zich, zo gezegd liggend staande houden. Geen locatie waar wij voor gekomen zijn maar wel de trieste waarheid. In Napels aangekomen kiezen we ervoor om nog verder te trekken in plaats van hier de jeugdherberg op te zoeken. Weer een route in de late middag dwars door een grote stad. De doorgaande weg is afgesloten en al het verkeer moet over een veel te kleine weg langs de kust. Italiaanse toestanden is voorzichtig uitgedrukt, onze motoren worden gezien als scootertje door de automobilisten en niet voor vol aangezien door onze mede 2-wielers. Daar zitten we dan in veel te warm motorpak, kuip en scherm ontnemen ons een beetje rijwind en daarmee verkoeling. Vlak langs de ruïnes van Pompeï en de reusachtige Vesuvius rijden we berg opwaards naar San Lazzaro waar we overnachten in de jeugdherberg Ostello San Lazzaro.

Dag 3: San Lazzaro – Cittadella Del Capo
Na een kleine afdaling komen we op de slingerende weg langs de Almalfi-kust. Prachtige doorkijkjes hoog boven de zee uitkijkend. Na Salerno verlaten we de kust en gaan de natuurschoon van Parco Nazionale del Cilento. Over de Strada Statale 18 rijden we langs de kust verder naar het zuiden. Het motelletje in Cittadella del Capo blijkt gesloten te zijn maar we worden gered door een in goed Engels sprekende dame. Zij weet een B&B in het dorp. Bij de B&B Il Mandarin worden we getrakteerd op een zelf gemaakte limoncello. Veel te lekker om die af te slaan en de uurtjes op het gezellige terras vliegen voorbij. In een wat verlaten visrestaurant eten we in heerlijke dagverse insalata di mare.

Dag 4: Cittadella Del Capo – Marina di Gioia Tauro
Over de SS18 rijden we lekker vlot verder zuidwaarts en onze lunch nuttigen we, weliswaar in de schaduw, zowat op het strand met het zicht op Sicilië.  Na de lunch gaan we landinwaarts en worden al spoedig getipt dat de weg “verderop” afgesloten is. Daar zitten we niet op te wachten dus verzinnen een alternatieve route om aan de onderkant van de laars te komen. De tweede poging strand ook, het wegdek is dan ook niet overal perfect en ja af en toe staat er een hekje op de weg dat aangeeft dat achter dat hekje geen weg meer is … Bij de derde poging wordt het qua tijd wel een beetje krap, in een prachtig natuurgebied, dat wel, maar geen fatsoenlijk dorp met overnachtingsplaats te bekennen. Lorci is met geen mogelijkheid te bereiken. Uiteindelijk kiezen we er voor om in Marina di Gioia Tauro te overnachten, een stadje waar we deze ochtend al voorbij gereden zijn. Hier vinden we een uitstekend hotel, of misschien mag het geen hotel heten maar het is wel Residence Fondacaro. ’s avonds wandelen we naar een lokaal restaurant wat we hier de ‘Italiaan’ zouden noemen.

Dag 5: Marina di Gioia Tauro – Altomonte
Vandaag verliep (wederom) niet helemaal als gepland. Vertrekkend vanaf Gioia Tauro was de doelstelling Corenza. Met zoveel mogelijk bochtjes door de bergen hadden we eigenlijk genoeg gedaan rond 3 uur en 210 kilometer. Maar de b&b in Cosenza konden we niet vinden, dus door naar een ostello in San Fili, en ook die was onvindbaar. Dan maar doorknallen naar jeugdherberg in Altomonte. Dat was nog eens 68 kilometer. Onderweg wat tegenslag, uiteindelijk de steenhoop gevonden of eigenlijk een ruïne, wat een jeugdherberg had moeten zijn. Dus via booking.com een hotel gevonden om de hoek Hotel Food and Drink. Na ruim 300 km, om 18:30 uitgeput aangekomen. Echt toe aan een biertje en wat pinda’s!

Dag 6: Altomonte – Eboli
Vandaag vanaf Altomonte naar Eboli via Potenza. Prachtige route via de zuidkust. Echt geweldige uitzichten en leuke weggetjes, niets is echt recht toe recht aan. We zijn een stuk verder gereden om in te lopen, dus vanaf Potenza een stuk ingelopen via autostrada, wat door de kilometers lange wegwerkzaamheden niet echt geldt als snelweg. Voor de verandering geen verrassingen! Ca 337 km gereden. We zitten wel weer in een hotel Hotel Cristal, want jeugdherbergen zijn wat beperkt aanwezig. Die hopen we de komende 2 dagen wel in te plannen.
Met een prima ontbijt gaan we op pad met bergen voor ons richting aardbevingsgebied.

Dag 7: Eboli – Villavallelonga
Van Eboli naar Villavallelonga, aan de rand van een natuurgebied. Vandaag een wat relaxte route maar wel veel kilometers om overmorgen tijd over te houden (ongeveer 320). Jeugdherberg Ostello Villavallelonga gevonden zoals gepland maar we waren wat vroeg. Dame was nog aan de wandel in het dorp. Een Duits sprekende Italiaan pleegde wat belletjes en alles was geregeld. Lekker gespoeld, wasje gedaan in uitgestorven herberg. ’s avonds nog een nat pak op gelopen op weg naar een beetje vreemde eettent waar in ieder geval het licht brandde en de deur open was.

Dag 8: Villavallelonga – Assisi
We zouden om 7 uur ontbijt krijgen maar niemand gezien, dus de sleutel achterlaten en rijden maar. De rit ging voorspoedig. Nog langs het rampgebied gereden en we hebben enkele kampementen gezien en een ingestort klein dorpje. Heel veel hulptroepen aanwezig gelukkig. Assisi is leuk maar zwaar toeristisch natuurlijk. Vanuit de Ostello Assisi even de berg oplopen (pfff, het is een motorvakantie…) en vervolgens ging het natuurlijk regenen… Het Zwitsers mes mocht niet meegenomen worden de basiliek in, zware jongens met mitrailleurs voor de deur. Morgen terug naar de basis, korte rit naar San Gimignano.

Dag 9: Assisi – San Gimignano
De laatste dagrit alweer. De planning is dat we vroeg in de middag weer terug zijn in San Gimignano, een klusje met de aanhanger staat nog te wachten.  Na het fiksen van de aanhanger kunnen de motoren er weer op en worden we getrakteerd op zelfgemaakte, in traditionele oven, pizza en wijn van eigen makelij.