Monaco 2013

Motorrit Monaco april 2013

Voor de route in Google maps klik hier
Auteur: Erik
Foto’s: Eric & Erik, ga naar de fotogalerie

Dag 1: naar Avances
dolomieten2013-1Opnieuw de alpen over, nu met Eric en Marcel. Zij zijn alvast vooruit gereden naar Brunssum, waar ik hen ophaal om via de Hoge Venen door de Ardennen naar het Saarland voor de eerste overnachting in het stadskasteel te Saverne. Marcel heeft een camera bovenop zijn helm geplaatst die hij middels een afstandbediening aan zijn stuur kan bedienen. Het weer zit niet mee, bij het passeren van “Baraque Michel” (Hoge Venen) is het maar 2 ˚C en in de loop van de dag gaat het nog regenen ook. Met lichte regen arriveren we in Saverne waar we na 81 treden omhoog een kamer voor ons alleen krijgen in de jeugdherberg.

Dag 2: Avances – Givisies
dolomieten2013-2Met bewolkt weer rijden we door de Vogezen, een mysterieus landschap trekt door de mist voorbij die tussen de bomen blijft hangen. In Porrentruy lopen we “vast” tegen de snelweg, even niet opgelet bij het plannen van de route. Met een grote boog om de snelweg te vermijden komen we in een zonnig Givisies een dorpje naast Friburg. Een hip hotel met strakke inrichting en LED-verlichting.

Dag 3: Givisies – Arnand
dolomieten2013-3Het miezert wanneer we verder door Zwitserland gaan, mooie rustige wegen zorgen ervoor dat we lekker door kunnen rijden. Langs Montreux rijden we zuidwaarts richting de Alpen. Voordat de St. Bernard genomen wordt, hebben we een leuke weg slingerend over onze eerste ‘echte’ berg. Bij de inrit van de St. Bernard gaat het mis: de pas is gesloten, niet vreemd met het weer wat inmiddels is op komen zetten, regen met natte sneeuw. De sneeuw ligt ook hoog in de berm dus met enige spijt moeten we genoegen nemen met de tunnel. Aan Italiaanse zijde is het weer niet beter, dikke mist leidt ons naar beneden. Hoe lager we komen hoe harder het gaat regenen. Veel te vroeg arriveren we kletsnat in ons hotel. Met zoveel tijd over maken we voor de volgende dag een andere route. Niet dwars door Turijn maar met een grote boog eromheen aan de westelijke kant.

Dag 4: Arnand – Menton
dolomieten2013-4Regen, leuker kunnen we het niet maken… Om 11 uur zetten we de motoren aan de kant om even te schuilen. Zo gaat het niet langer. We besluiten om de route maar weer om te gooien en grotere wegen te nemen, geen bergweggetjes. Helaas ontkomen we niet aan de rondweg van Turijn maar daar zien we door de stortbuien niet veel van. Eenmaal de bergen achter ons wordt het weer beter en komt er een waterig zonnetje. Des te zuidelijker we komen, hoe warmer en zonniger het weer. Bij Ventimiglia staan we puffend van de warmte op het strand, de Middellandse zee is gehaald zonder ongelukken. Langs de kust rijden we verder naar Menton.

Dag 5: Menton – Guillestre
dolomieten2013-5Prachtig weer, zo hadden we het in de Alpen ook wel willen hebben. Rijdend door de kloven van de Franse Alpen rijden we noordwaarts. Een kleine tegenvaller: de Col des Champs is dicht, overtuigend met een ferme laag sneeuw over de weg. Jammer maar geen probleem, even zoeken en we gaan naar de Col de la Cayolle Ook dicht! Nu wordt het lastig, dit betekend dat we een flink stuk moeten terug rijden en om de bergen heen. We rijden door de Gorges de Daluis wat ons leuke doorkijkjes opleverd en nemen de snelle weg naar Guillestre waar we tegen 21.00 uur aankomen. Gelukkig is er nog een restaurant open waar we ons tegoed doen aan lokale lekkernijen en onder een sterrenhemel lopen we terug naar het hotel.

Dag 6: Guillestre – Les Rousses
dolomieten2013-6Gelukkig is het nog steeds mooi weer, dat hebben we ook wel verdiend. In het hotel informeren we hoe het met de passen en colletjes gesteld is. Het is wat teleurstellend, bijna alles is dicht. Gelukkig zijn de Col de l’Izoard en de Col du Lautaret open. Dit betekend wel dat we de rest van de geplande route moeten omleggen en door het ‘laagland’ verder te gaan naar de Haut Jura. Op 1000m hoogte ligt er nog sneeuw naast de weg en in een regenbui komen we aan bij een stil en schijnbaar verlaten motel in de buurt van Les Rousses.

Dag 7: Les Rousses – Verdun
dolomieten2013-7Dit wordt een forse rijdag. Een slordige 380 km en om te beginnen gaan we de Jura uit. De regen is niet te vermijden. Een uur of twee voordat we in Verdun aankomen wordt het droog. Blijkbaar moeten we voor droog weer naar deze stad, dit hadden we in 2008 ook al gemerkt. Het hotel is eenvoudig maar ruim genoeg om met ons drieën in één kamer te persen. Voor het eten wandelen we nog even langs de kathedraal, het blijkt dat de jeugdherberg hier niet meer zit. De pizza die ik eet is de één na slechte ooit, naast de bediening die een internationaal gemêleerd klantenaanbod mag bedienen en geen woord buiten hun grens spreken.

Dag 8: Verdun – Valkenburg
dolomieten2013-8Droog en zonnig weer, het lijkt wel dat hoe noordelijker we komen het weer steeds beter wordt. Door de Franse en Belgische Ardennen rijden we kalmpjes aan naar Valkenburg waar de terrassen vol zitten met gasten die genieten van het middagzonnetje. Eric heeft in Verviers al afscheid van ons genomen. In een gastvrij pension nemen we ons intrek.

Dag 9 Valkenburg – thuis
Vanuit Valkenburg rijden we “snelweg vermijdend” door mooi Limburg naar de Veluwe en verder naar huis… Pension De Eik

Overnachtingen:
6. Hotel-Motel La Babaute
7. Hotel Les Colombes
8. Pension De Eik

Ondanks dat ik deze route ook in 2000 en in 2008 heb gemaakt, zijn de omstandigheden qua weer en wegomleggingen, altijd weer een bron van avontuur. Rode draad was wel: regen en wegomleggingen.