Venediger Gruppe

Venediger Gruppe – augustus – september 1989

naar de fotogalerie

Maandag 28 augustus Pragraten 1310 mtr. – Essener Rostockerhütte 2208 mtr.
Venediger6We lopen in het zonnetje omhoog via bloemrijke almen, naar een plateau waar de wind vrij spel heeft. De sneeuw stuift om de oren en de wind striemt in het gezicht. De Essener Rostockerhütte zijn eigenlijk 2 hutten die aan elkaar verbonden zijn, we zitten binnen, de wind giert om de hut, het sneeuwt en het is onder nul. Een hutgenoot komt ons eten bewonderen en maakt een opmerking over taaie kip…

Dinsdag 29 augustus Essener Rostockerhütte – Turmljoch 2790 mtr. – Johannishütte 2121 mtr.
Venediger1Het heeft flink gesneeuwd, het ziet er buiten guur uit. We overleggen met een berggids, die ons vertelt dat we de geplande tocht wel kunnen maken. Met muts, handschoenen aan en gamaschen om gaan we op pad, de route is goed te vinden ondanks de sneeuw. Liset heeft soms wat moeite om zich staande te houden met die wind, Sijb stelt voor om haar alle rugzakken te geven. Op het Turmljoch is er geen uitzicht en te koud om te blijven staan. Eenmaal bij de Johannishütte aangekomen laat de zon zich weer zien. Er is een groepje Duitsers die na het eten aan de heimatsliederen beginnen en flink wat alcohol naar binnen slaan. en het is tijd om naar het lager te gaan. Naast Liset ligt een dikke Duitser, die niet veel ruimte voor haar overlaat. Ik heb niet veel spaß, roept Liset met het woord space in gedachte, waarop het hele lager buldert. Zij keert de rug naar de man toe en draait zich niet meer om.

Woensdag 30 augustus Johannishütte – Defreggerhaus 2962 – Johannishütte
Venediger5Het weer ziet er iets beter uit, er is nog wel veel wind. We gaan 800 Johannishüttemtr. omhoog, met uitzicht op de gletschers, nog even door de sneeuw ploeteren en we zijn bij het Defreggerhaus. We zitten beschut in het zonnetje dus de jas, muts, sjaal en wanten kunnen uit. We hebben een geweldig uitzicht op de Weissspitze en de Klein Venediger, de groß Venediger is niet te zien. Na 4 uur in het zonnetje te hebben gezeten en van al dat moois te hebben genoten keren we om naar de Johannishütte en in anderhalf uur dalen we 800 mtr. naar beneden. We mogen het toetje komen bekijken in de keuken en aan het eind van de avond maakt de boze man zijn ronde om te innen.

Venediger2

Donderdag 31 augustus Johannishütte – Zopetscharte 2958 mtr. – Eisseehütte 2500 mtr.
Venediger3Vandaag hebben we de weergoden mee, de zon schijnt, het is helder en we hebben een mooi uitzicht op de groß Venediger. Het laatste stuk naar de scharte gaat akelig steil over puinvelden. Op de scharte treffen we 3 Oostenrijkse mannen van boven de 70 die vol trots hun tocht beschrijven.
Hier hebben we lunchpauze, waarna een steile afdaling begint met hier en daar een staaldraad. Al vroeg komen we bij de Eissee hütte aan, een privé hut en ondernemen we nog een tocht naar de Eissee. Op de terugweg vinden we een heleboel edelweiss.

Vrijdag 1 september Eisseehütte – Bonn Matreierhütte 2750 mtr.
Venediger4Vandaag wordt het een beetje stijgen en een beetje dalen. Maar er schijnen ook 2 verrassingen te komen: een korte maar o, zo steile klim en een flinke afdaling door een akelige kloof, volgens het boekje “bergwandelen in Oostenrijk”. Tot nu toe klopt alles wat in het boekje staat. Nieuwsgierige gemzen kijken ons na, een murmeltier loopt fluitend van ons vandaan. Aan de schaduwzijde zijn alle watervallen bevroren. In de kloof gaat een steil zig zag weggetje naar beneden en om 13.00 uur zijn we bij de Bonn Matreier hütte, tijd voor een lunch. ’s Middags is er nog tijd voor een klim naar de Rauhkopf 3070 mtr., Rie en Liset gaan tot het Glockner uitzicht, Alie, Sijb en Wim gaan verder naar de top met uitzicht op Groß Vendiger-Glockner-gruppe en zelfs het Steineres Meer is te zien.

Zaterdag 2 september Bonn Matreierhütte – Nilljochhütte 1980 mtr. – Pragraten 1310 mtr.
De Nilljochhütte wordt onze tussenstop voor het ontbijt. Alie komt maar niet op gang, ze mist de koffie. Een heerlijk ontbijt met vers brood, kaas en worst. Aan het eind van de ochtend bereiken we Pragraten.  We treffen voorbereidingen voor onze week met Leo, zie Glockner gruppe.