Zillertaler Alpen

Zillertaler Alpen – september 1991

naar de fotogalerie

Zaterdag 7 september Hintertux 1500 mtr. – Tuxerjochhaus 2313 mtr.
Kees is zonder Rinette op stap en het is nu al zoeken naar zijn sokken. Na een koffie met apfelstrudel gaan we uiteindelijk om 12.00 uur omhoog, met meteen een flinke stijging. Dat valt niet mee, we pauzeren regelmatig, genietend van de omgeving en van de zon. Om 15.45 uur zijn we bij het Tuxerjochhaus, met uitzicht op de Hintertuxer gletscher en er wordt om de Alpenvereinskarte gevraagd. NZillertal4 a een radler beklimmen we in het avondzonnetje de huisberg, we hebben een mooi uitzicht op Hintertux, Gefrorene Wand en de Olperer. Morgen komen Wim en Sijb, na een weekje lopen met Leo Trixl.

Zondag 8 september Tuxerjochhaus – Spannagelhaus 2528 – Tuxerfernerhaus 2610 mtr. vv.
Vandaag een dagtocht zonder zware rugzak naar het Spannagelhaus tot aan de gletscher. Het is een gezellige hut met een heerlijk terras en met een gezellige, dikke huttenwaard. We kijken nog even bij het zomerskien. Bij terugkomst bij het Tuxerjochhaus zijn Sijb en Wim al gearriveerd Alie heeft dit keer een brandertje bij zich en gelukkig heeft Wim het keteltje meegenomen.

Maandag 9 september Tuxerjochhaus – Kleegrubenscharte 2498 mtr. – Gerearhütte 2324 mtr.Zillertal5
Vandaag komt voor het eerst het brandertje te voorschijn voor de koffie onderweg, alleen op deze hoogte duurt het een tijd voor het kookt. Na de koffie beginnen we aan de klim van 400 mtr. naar de Kleegrubenscharte, op de scharte houden we een pauze. Eerst dalen we nog wat en daarna gaan we weer omhoog over de Untere Markschofen 2451 mtr., om 16.00 komen we bij de hut aan. Op onze vraag of er nog 6 plaatsen voor een lager zijn wordt vriendelijk ja geknikt, maar we komen in het winterraum terecht. En het winterraum is overvol, dat wordt zij aan zij slapen. ’s Avonds is het gezellig druk in de hut, we krijgen schnapps van een groepje heren, die erg verbaasd zijn als de dames de schnapps naar binnen slaan.

Dinsdag 10 sZillertal1eptember Gerearhütte – Alpienerscharte 2957 mtr. – Pfitscherjochhaus 2277 mtr.
Iedereen heeft slecht geslapen, het was vannacht draaien op commando. In 2 uur lopen we naar de scharte en op de scharte genieten we in het zonnetje van het uitzicht op de Hochfeiler en het stuwmeer. We dalen af naar 2 kaarmeertjes, het is tijd voor koffiepauze. Daar rent Cora bijna het rolletje tape achterna die ze laat vallen. Dat hou je niet bij in de bergen! We lopen verder naar de grens Italie-Oostenrijk.. Er staat zelfs een grenshuisje met een verveelde beambte, die prompt om de passen vraagt. Dat wordt rugzak af op zoek naar het paspoort en dat op 2200 mtrZillertal6. Het Pfitscherjochhaus is een leuke hut, wel met een soort zelfbedieningsbar. We hebben een eigen bed, geen lager en een gratis douche!

Woensdag 11 september Pfitscherjochhaus – Hochfeilerhütte 2710 mtr.
We dalen vandaag 400 mtr. om vervolgens weer 1000 mtr. te stijgen. Bij 2 houten hutjes drinken we koffie, we gaan verder via een zig zag pad omhoog en blijven de bergwand volgen. Onze schnappsvrienden uit de Gerearhütte komen we tegen, zij hebben op de top van Hochfeiler gestaan. Om 16.00 uur zijn we bij de Hochfeilerhütte, die inmiddels in de mist ligt. Sijb, Cora en Kees gaan bij de hut nog op zoek naar edelweiss en vinden het!

Donderdag 12 september Hochfeilerhütte – Hochfeiler 3510 mtr. vv.
Vandaag een topbekZillertal2limming, helaas in de nevel, maar wel met een mooi wolkenspel. Ook 2 oude baasjes zijn onderweg, Liset blijft een tijdje in hun tempo achter ze lopen. We hebben prachtig uitzicht op 2 gletschers, we lopen er precies tussendoor. Om 11.15 uur staan we op de top en de oude mannen feliciteren Liset met het behaalde resultaat omdat zij zo’n inspanning heeft geleverd. Toch hebben we nog wat uitzicht op de top. Daarna gaan we als een speer weer naar beneden, naar de hut waar we om 13.30 uur aankomen. We nuttigen een likeurtje als beloning van Sijb, ter ere van de top. Sijb, Cora en Kees hebben nog zin in een wandeling en blijven een tijd weg. Met hongerige magen zien Wim, Alie en Liset de flinke borden spaghetti en Wiener schnitzel voorbij komen.

Vrijdag 13 september Hochfeilerhütte – Pfitscherjochhaus 2277 mtr.
Vandaag is het de bedoeling om naar de Dominikushütte te lopen, maar die bleek vol te zijn. Het Pfitscherjochhaus is gelukkig een goed alternatief. We dalen 1000 mtr. om vervolgens de 400 mtr. in de regen te stijgen. Als laatste in de hut te zijn aangekomen treft Liset alleen Wim aan, de rest is voor droge kleren naar de slaapkamer gevlucht of staat onder de douche. Het is puzzelen voor morgen maar we besluiten om niet naar Hintertux terug te lopen, dat wordt anders wel een hele lange dag. Dan lopen we maar naar het stuwmeer en nemen de bus naar Mayerhofen.

Zaterdag 14 september Pfitscherjochhaus – Dominikushütte – Mayerhofen.Zillertal3
We zijn net onderweg als de zon door de nevel heen breekt. Na 1,5 uur komen we bij de Dominikushütte. Hier horen we dat er 2 Nederlanders vermist worden, ze hadden met anderen op een bepaalde datum bij de hut afgesproken en zijn niet opkomen dagen. Alie, Sijb, Wim, Cora en Kees maken nog een uitstapje naar de Olpererhütte 2389 mtr., naar de Olperer heks. Liset blijft achter bij de hut. Met de bus reizen we naar het mondaine Mayerhofen.