South West Coast Path 2

naar de fotogalerie

Woensdag 30 april Utrecht – Calais – Dover
Overnachten in B&B Esther House, Dover
We zijn eerder in Calais dan verwacht en kunnen met de Seacat (catamaran) mee. Er zijn veel Engelsen op de boot die tax free zijn wezen shoppen. In Dover verblijven we in het Esther House en krijgen om 23.00 uur op ons kop dat we teveel lawaai maken. It’s a Christian house!

Donderdag 1 mei Dover – Barnestaple – Minehead
.. km/ .. mtr stijgen
SWC2 MineheadOvernachten in B&B Armadale Guesthouse, Minehead
We rijden naar Bude, ons vermoedelijk eindpunt van de tocht, alleen gaat er van hier uit geen bus naar Minehead. We rijden terug naar Barnestaple, de auto geparkeerd bij het treinstation en met de bus naar Lynton. De bus denkt mee met onze verdere reisroute naar Minehead, maar de enigste mogelijkheid is liften. De buschauffeur brengt ons zelfs naar Lynmouth, omdat we daar meer kans op een lift hebben. Maar het liften lukt niet en met de taxi gaan we naar Minehead. Bij een mooie B&B bellen we aan, de man vindt ons wat jong om op te nemen, het blijkt een nursery home te zijn.

Vrijdag 2 mei Minehead – Silcombe farm
17 km/ 750 mtr stijgenSWC2 storm damage
Overnachten in B&B Silcombe farm, Porlock
Dit is het officiële beginpunt van het South West Coast Path, Poole is 500 miles verder. We gaan meteen flink stijgen door een bos waar we uitkomen in Exmoor National Park.  Over de moors met felgele bloeiende brem die naar kokos ruikt. We dalen af naar Bossington, een leuk dorpje met cottagehuizen en tuinen. Door naar Porlock Weir, verder door een donker Tolkien-achtig bos naar Silcombe farm, een boerderij in de middle of nowhere met schitterend uitzicht. Tijdens het avondeten kijken we uit over het water naar de lichtjes van Wales. We eten een Somerset gerecht, karbonade met daarop appelmoes (van appel en cider gemaakt), courgette, spinazie en aardappels. Gepureerde vruchten, kaasplank en koffie toe!

Zaterdag 3 mei Silcombe farm – Lynmouth
17 km/ 495 mtr stijgen
Overnachten in B&B Ferndale House, Lynmouth
SWC2 Silcombe farmWe lopen door een gebied vol rododendrons, vol in de knop. We komen veel wandelaars tegen. Via alpien terrein lopen we de mist en het binnenland in, er staat een koude wind. Lynton/Lynmouth zien we al liggen. Langs kliffen en een prachtig bospad vol varens, primula’s, sieruien en boshyacinten komen we aan in het benedendorp Lynmouth. Het is even zoeken naar ons B&B, maar het is een leuk huis en we hebben een goed gemutste gastheer.

Zondag 4 mei Lynmouth – Combe Martin
20,6 km/ 950 mtr stijgen
Overnachten in hotel in Combe Martin
Onze gastheer serveert het ontbijt in onze kamer. We bekijken het dorp en lopen verder langs de kabelbaan omhoog. Het begint te regenen en bij Castle Rock striemt de regen in het gezicht, maar door de zon ook een prachtige regenboog in zee. Als we landinwaarts gaan houdt de regen op. Door de bankholiday komen we veel toeristen tegen. Via Lee Bay, Heddons Mouth beuken we tegen de wind in. We besluiten een directe route naar Combe Martin te lopen en niet via de Great Hanman te gaan. Combe Martin is niet echt gezellig, we overnachten in een B klasse hotel. De eigenaar vindt zichzelf erg grappig.

Maandag 5 mei Combe Martin – Mortehoe
18 km/ 780 mtr stijgenSWC2 kustpad
Overnachten in B&B Mortehoe
De hoteleigenaar serveert het ontbijt en bij het eerste bord Full English Breakfest serveert hij het gerecht op de schoot van Erna in plaats van op tafel, maar het blijkt nep voedsel. Grote hilariteit. Als hij later Erna nog een zoen op haar haren geeft komen we helemaal niet meer bij. En bij ons vertrek zelfs een zoen op de wang!! We gaan op pad, en vlak voor Hele begint het te regenen, we schuilen in de pub met koffie en taart. Als het droog is lopen we verder naar Ilfracombe, een plaats van vergane glorie. Om 16.30 uur zijn we in Lee, nog 2x heuvel op en af. In striemende regen en wind lopen we naar Mortehoe. De B&B heeft geen kachel aan, geen TV, koffie en theefaciliteiten, maar wel een warm bad.

Dinsdag 6 mei Mortehoe – Braunton
25 km/ 350 mtr stijgen
Overnachten in B&B St. Merryn, Braunton
Het heeft vannacht flink gestormd, het waait nog flink en het is droog als we op pad gaan. We lopen over zandstrand naar Croyde en Saunton. Daar neemt Liset de bus, het is haar off-day. De TIC regelt de B&B en door een mooie buurt naar het roze huis, St. Merryn. De landlady is artistiek, schildert en tuiniert, haar man is arts, de kinderen zijn de deur uit. De B&B is een nieuwe uitdaging. Liset is in een kajuitbed lekker in slaap gevallen . Om 19.15 uur komen Alie en Erna aan strompelen, het was toch langer dan verwacht. We eten in de pub, kip en garnalen met jacked patatoe en salade, chocoladetaart met ijs toe.

Woensdag 7 mei Braunton – Westward Ho
12,5 km/ 150 mtr stijgen
Overnachten in B&B in Westward Ho
We slapen uit vandaag, om 08.45 uur ontbijt met klassieke muziek op de achtergrond. We nemen de bus naar Bideford, in Barnstaple heeft de bus even een stop bij het treinstation. Snel brengen we overbodige spullen naar de auto. Met verse broodjes lopen we naar Appledore, een leuk plaatsje met fel gekleurde huisjes. Verder naar een natuurgebeid met golfterrein, met droog weer bereiken we Westward Ho. We hebben een B&B met blauwe kamer en roze kamer.

Donderdag 8 mei Westward Ho – Clovelly
18 km/ 740 mtr stijgen
Overnachten in B&B in Clovelly
SWC2 bluebellsHet regent, we dubben wat we doen, maar Erna hakt de knoop door, wandelen. Bij de start is het droog,
we lopen met zon over de kliffen. Hier begint het meer op de zuidkust te lijken, groene heuvels up and down. We lopen door een bos vol boshyacinten. Bij Buck Mill tanken we water bij, we twijfelen of we hier aan de scones gaan, maar Liset beslist, doorlopen. Het is inmiddels 15.45 uur en we moeten nog een stuk. Even later betrekt het en begint te regenen. Via een glad paadje naar Clovelly, waar we beneden bij de haven in de pub vol buitenlanders belanden. De bardame regelt een B&B bij haar moeder. We moeten nog wel de heuvel op naar de B&B, eerst maar een hapje eten.

Vrijdag 9 mei Clovelly – Hartland Point
14 km/ 575 mtr stijgen
Overnachten in B&B West Titchberry farm, Hartland
Titchberry fSWC2 Hartland pointarmNa ht ontbijt bekijken we Clovelly, wat steil tegen de heuvel ligt. Op de heuvel ligt een grote parkeerplaats met winkelcentrum restaurant en VVV. We informeren naar bus tijden van Hartland naar Barnestaple.  Om 11.30 uur gaan we toch maar op pad, met af en toe wat regen. Langs kliffen, blue bells en door een kasteeltuin naar Hartland. We zien een rare bol in de verte, vuurtoren?  Alie en Erna lopen nog naar de Point, Liset neemt de route naar de farm. De boer laat haar binnen en zet thee, zijn vrouw is uit en kan elk moment binnen komen. Om 17.45 uur komen Alie, Erna en de boerin aan bij de boerderij. De kamers zijn prachtig. Mw heeft regelmatig individuele reizigers van de SNP met bagage vervoer. Om 19.30 uur zitten we aan heerlijk diner, kippenborst, worteltjes, puree en als toet een merengue met aardbeien. Dan heeft mw het nog over een kaasplank, maar we zitten vol. In de huiskamer naar Gardeners World gekeken en de film Ghost.

Zaterdag 10 mei terugreis
We lopen naar het dorp en gaan met de bus naar Barnestaple. Met de auto naar Dover, waar we in de stand by rij staan voor de boot, in plaats van overnachten in Dover. Met de boot van 20.00 uur varen we over.