South West Coast Path 1

naar de fotogalerie

Vrijdag 10 mei – naar Dover
Overnachten in B&B Dover
Om 22.00 uur vertrekken we met de hovercraft van Calais naar Dover. Indrukwekkend zoals de boot het strand op komt.  De zee is woest en na al de geuren van de belastingvrije eau de toilette is het wat teveel voor de maag. Alie rijdt naar het B&B adres, het is even wennen om links te rijden.

Zaterdag 11 mei – reisdag Dover – Poole
Overnachten in B&B Sidmouth
Om 09.15 vertrekken we uit Dover en rijden langs de kust via Southampton naar Poole. Om 14.30 uur parkeren we de auto bij het station en met de trein van 15.32 uur reizen we naar Honington. We nemen daar een snelle hap, fish and chips en reizen met de bus van 19.40 uur naar Sidmouth. We verblijven in een pensionnetje.SWC1-11

Zondag 12 mei – Sidmouth – Beer
15 km/ 790 mtr stijgen
Overnachten in B&B Horizon in Beer
We besluiten de route op te pikken in Sidmouth, we lopen naar de boulevard. De strandstoelen staan al klaar, met uitzicht op prachtige witte en rode kliffen. Eerst langsSWC1 paard op hol de kust en dan gaan we een stukje land inwaarts, verdwalen en komen zo in het schattige plaatsje Branscombe. We keren snel terug naar de route met kerkgezang op de achtergrond. We komen uit bij een strandje en daar gaan we de “underslip” in, de afkalving van de kliffen, met veel begroeiing, het lijkt wel een smokkelroute. We lopen Beer in en er komt een op hol geslagen paard langs, met daarachter een meisje op het paard. Het meisje springt van het paard en geeft Ina de teugels in de hand en rent weg. Verbouwereerd probeert Ina het paard vast te maken aan de lantaarnpaal. Auto’s stoppen om te vragen wat er aan de hand is, 3 rugzakkers en een paard is een beetje vreemd. Het paard wordt opgehaald, het op hol geslagen paard is terug. Wij duiken de kroeg in voor een bitter. De eigenaar heeft een B&B, daar overnachten we ook.  We eten in het Dolphin restaurant, Ina eet rog, met instructies van de ober.

Maandag 13 mei Beer – Seaton – Lyme Regis
14 km/ 525 mtr stijgen
SWC1 huizenOvernachten in B&B Blackmanston farm, Steeple, Wareham
Na een uitstekend ontbijt duiken wij de “underslip” in naar Seaton. We maken een praatje op de boulevard met een oude man. Hij is helemaal gek van radio10 gold. We lopen verder langs het golfterrein en gaan opnieuw de “underslip” in. Langs boshyacinten, daslook, zenegroen en primula’s. Tijd voor een lunch en een hond die ons ziet eten ploft naast ons neer en gaat niet meer weg. Hij wordt door zijn baasje weggesleept. Om 16.00 uur zijn we bij de Cobb, het haventje van Lyme Regis. We gaan aan de High Tea met scones en clotted cream. Ina regelt een taxi om naar Hawchurch te gaan, we slapen daar vanwege de B&B vouchers die we hebben. Maar SWC1 scheve boomeerst eten we nog in Lyme Regis. De taxichauffeur moet ook zoeken naar ons B&B adres, het is in de middle of nowhere op een wat muffe, oude rommelige boerderij met ingezakte bedden.

Dinsdag 14 mei Charmouth – West Bay – Burton Bradstock – Osmington Mill
16 km/ 950 mtr stijgen
Overnachten in B&B Osminton Mill
We laten ons met de taxi brengen naar Charmouth, een dorp verder dan Lyme Regis. We beklimmen de Cold Gap 190 mtr en dalen langs schuin gewaaide bomen naar West Bay, een merkwaardig dorp. We besluiten een stuk te bussen maar hier gaat maar 1 bus per dag, ook in het volgende dorp Burton Bradstock. We gaan liften en 5 minuten later stopt er een auto.Een jonge knul brengt ons naar Weymouth waar we de bus nemen naar Osmington. We zien daar niet zoveel B&B’s, eerst maar de pub in en een hapje eten. Om 21.30 uur gaan we verder op zoek naar een B&B, de eerste heeft geen plek, maar regelt voor ons een B&B in Osmington Mill en brengt ons daar naar toe. We slapen in een kustwachtershuisje wat oosters ingericht is.

Woensdag 15 mei Osmington Mills – Lulworth Cove – Kimmeridge
18 km/ 730 mtr stijgen
Overnachten in B&B Kimmeridge
We lopen langs woeste kliffen, een steile klim, nog steilere afdaling. Dudle Door zier er in het boekje mooier uit dan in werkelijkheid. Vele trappetjes gemaakt voor toeristen, er zijn veel mensen op de been. We lopen door naar Lulworth Cove, waar we de route niet verder kunnen lopen vanwege een militaire oefening. Dan maar thee, scones en sandwiches. We lopen land inwaarts naar Lulworth Castle en besluiten te liften, wederom in 5 minuten een lift, ditmaal van de kasteelopzichter. Hij heeft nog een klusje in het kasteel, maar als we even geduld hebben kan hij ons meenemen naar Kimmeridge. Wij maken ondertussen koffie.Hij brengt ons naar een boerderij, hij wacht even of het ons bevalt. Bezorgd vraagt hij of we aan avondeten hebben gedacht, we vinden de boerderij prachtig en het avondeten, we zien wel. Op de boerderij is een leuke hond met knuffelbig waar hij eindeloos mee speelt. De boerin brengt ons naar een pub in Corf Castle, de pub van Kimmeridge is onlangs afgebrand. Corf Castle is prachtig verlicht. Een telefoontje naar de boerin en ze komt ons weer halen.

Donderdag 16 mei Kimmeridge – Worth MatraversSWC1-15
17 km/ 750 mtr stijgen
Overnachten in B&B Sunnydown farm, Worth Matravers
We lopen over de weg naar Kimmeridge met een klein ruig haventje. We lopen naar de toren met Romeinse zuilen, verder langs de kust, heuvel op en af. Op een beschutte plek pauze gehouden, nu verder naar de kapel. Vanaf hier zien we een vuurtoren, in wind en regen lopen we naar Worth Matravers. We komen even bij in een tearoom annex craftshop. De eigenaar regelt een B&B, allen nog 2 km lopen door de regen. Een boerderij met een zeer krappe kamer en een zeer wankel stapelbed. De boer brengt ons naar de pub, we hebben mazzel. Het is een leuke pub, met allerlei oosterse snuisterijen, een poes die custard lust en mensen die zou weggelopen zijn uit Eastenders. We gaan met de taxi terug naar de B&B.

Vrijdag 17 mei Worth Matravers – Swanage
.. km/ 320 mtr stijgen
Overnachten in B&B Sunbeams, Swanage
We zitten aan het ontbijt met een andere gast, een vreemde, eenzame man die bibliotheken rondsnuffelt. We doen wat inkopen in Worth Matravers en lopen langs de kust, het is niet meer zoveel stijgen en dalen. Om 13.45 uur zijn we eindelijk bij de vuurtoren, op een beschutte plek lunchen we. We lopen al 2 dagen met muts op en handschoenen aan. We lopen door naar Swanage, een grotere plaats. Een leuke B&B, op advies van mw. eten we in Tawny’s winebar, een eetcafé met internationale en vegetarische gerechten.

Zaterdag 18 mei Swanage – Bournemouth – Poole, en terugreis
17 km/ 165 mtr stijgen
SWC1-18Vannacht hadden we een dikke snorrende kat voor de deur, Alie had hem bijna meegenomen. Langs de kust komen we bij bijzondere kliffen met rotspunten in zee. In striemende regen lopen we over het strand van Studland naar Poole, even door stampen tot aan de ferry. Bij de ferry hebben we wat gegeten met al onze natte spullen over stoelen om te drogen. Met de gratis ferry naar Bournemouth, vanaf hier hebben we nog zo’n 7 km voor de boeg. Na zo’n 4 km hebben we het gehad met lopen door de stad, de bushalte biedt geen uitkomst en een taxi regelen gaat ook niet van een leien dak. Een auto stopt en vraagt waar we naar toe willen. Hij biedt ons aarzelend een lift aan, de auto ligt vol met tuingereedschap. Liset gaat de kofferruimte in en Ina en Alie gaan voorin zitten. Hij brengt ons naar het station, om 17.15 uur rijden we de snelweg op naar Dover.