Offa’s Dyke Path North

naar de fotogalerie

Woensdag 12 mei – Schiphol – Birmingham Knighton
Overnachten in B&B The old mansion House, Knighton
Op Schiphol wordt nog even gecheckt of we de rugzak niet onbeheerd achter gelaten hebben. Met airmiles hebben we de vliegticket gekocht naar Birmingham. Vandaar treinen we naar Knighton. Aan de conducteur in de eerste trein moeten we uitleggen waar Knighton ligt.  In de andere trein moeten we de conducteur een seintje geven als we eruit willen, anders stopt de trein niet. Een B &B voor vandaag en morgen geregeld, morgen worden we om 18.00 uur opgehaald bij Lower Spoad.

Donderdag 13 mei – Knighton – Panpunton Hill – Llanfairhill – Lower Spoad
OFD2-5AOvernachten in B&B Woodside House, Clun
We klimmen in de mist omhoog, verder over de heuvelrug, helaas geen uitzicht. Na de koffiepauze lopen we langs en over de Dyke, de zon begint inmiddels te schijnen. We lopen langs Spring Hill farm naar Lower Spoad waar we al vroeg aankomen. Bij de boer gevraagd of we naar onze B&B in Clun mogen bellen. De boer moet zelf nog naar Clun en we mogen meerijden. In een jeep vol met OFD2 lift van boerschapenstront worden we voor de deur van onze B&B afgezet. Een prachtig huis met een serre, waar we de thee geserveerd krijgen. De jonge hond wordt in de keuken gestopt vanwege zijn enthousiaste gedrag. De bewoners gaan boodschappen doen, de hond ontsnapt uit de keuken en zwiept met zijn staart het prachtige theeservies om. Ina snelt naar haar kamer om een handdoek te halen en valt van de trap en neemt in vliegende vaart een schilderij mee van de muur. De chaos is compleet. De hond heeft ondertussen de suiker opgegeten, we zetten de scherven van het servies in de keuken neer en het schilderij wordt weer opgehangen. Gelukkig kunnen de bewoners om het verhaal lachen..

Vrijdag 14 mei – Lower Spoad – Churchtown – Montgomery
Overnachten in B&B Llwyn House, Montgomery
De gastheer brengt ons terug op de route, de wolken zien er woest uit, maar worden weggeblazen door de wind. We lopen heuvel op en af, geen zigzag weggetjes zoals in de Alpen, maar steil omhoog en naar beneden. Via Churchtown, langs het Mellington Hotel door het bos.
De laatste 5 km loopt over vlak terrein, naar Brompton, langs de Ditches naar Montgomery. We overnachten bij een oude dame, waar ook een andere Offa’s Dyke wandelaar is. Hij vraagt of we onze boyfriends hebben thuis gelaten?!

Zaterdag 15 mei – Montgomery – Forden – Buttington
Overnachten B&B Pas Cefn, Buttington
We bekijken het kasteel van Montgomery. Daarna op pad, we houden het niet droog vandaag. Na Forden beginnen de heuvels weer te komen, we lopen door een aangelegd bos met rododendrons. Bij de 2 torens hebben we een prachtig uitzicht op Welshpool, we zien zelfs Snowdonia National Park. In Buttington vinden we de pub gesloten. Vanuit de telefooncel een B&B gebeld, mw. komt ons zelfs ophalen. We overnachten bij een oude dame, in onze slaapkamer is het wat krap met 3 bedden. We lopen in de regen naar de pub voor een hapje en nadat we de telefoon 3x hebben laten overgaan komt mw. ons weer halen.

Zondag 16 mei – Buttington – Pool Quay – Four Crosses – Llanmynech
Overnachten in B&B Hospitality, Llanmynech Pub in Pool Quay
Mw. brengt ons naar de pub, in regenjassen lopen we verder. Vandaag een vlakke wandeling voor de boeg, langs rivieren en kanalen. Na een uurtje lopen gaan we de pub in van Pool Quay. Alie loopt naar het toilet, maar blijkt ineens in de slaapkamer van de pub eigenaar te staan. Een warrig hoofd met borstelige wenkbrauwen verschijnt onder de dekens vOFD2 bij de haardandaan. We krijgen sterke thee en slappe koffie, we zien bijna geen verschil tussen die twee. Even later hebben we een gezellig praatje met de kroegbaas en zijn zoon, ze hebben grote lol als ze horen dat we uit Buttington zijn komen lopen. We lopen verder in de regen langs het kanaal, in Four Crosses pauzeren we in de pub om de natte schoenen en kleding te drogen. Door de regen wandelen we langs het kanaal naar Llanmynech, we vinden een prachtige B&B met schitterende kamers. We krijgen thee en koffie bij aankomst en kunnen hier ook de avondmaaltijd nuttigen. We eten in de ruime hal een heerlijke salade vooraf, kip met paddenstoelentaart, worteltjes met broccoli en aardappeltjes en crêpes met aardbeien als toetje. Er komt zelfs een kaasplank op tafel, mw is chefkok geweest en heeft een cateringsbedrijf gehad.

Maandag 17 mei – Llanmynech – Trefonen – Tyn Y Coed – Carreg Y Big
Overnachten in B&B The Quary
We krijgen een overheerlijk ontbijt. Met regen gaan we op pad, het gaat steil omhoog langs rotsachtige bergen, over het golfterrein naar Trefonen. De pub sluit vanwege een begrafenis, door naar het volgende dorp, ook daar gesloten, maar de pub werd speciaal open gedaan voor ons. Na koffie en een tosti lopen we verder over een prachtig bospad naar Carreg Y Big, op zoek naar The Quary.
Bij de B&B doet niemand open, maar na 10 minuten wachten komt er een auto. De mensen zijn wat verrasd door dit onverwachtte bezoek, maar we kunnen hier overnachten. Het is een prachtig vrijstaand huis. De avondmaaltijd kunnen we hier nuttigen, maar mw maakt zich er makkelijk vanaf, soep uit blik, geroosterd brood met salade, stilton kaas en Edammer.

Dinsdag 18 mei – Carreg Y Big – Trevor – Llangollen
Overnachten in B&B Llangollen
We lopen naar Chirk Castle en bezichtigen de kasteeltuin, mooi gevormde heggen en beelden. We lopen verder naar het kanaal naar Trevor over het aquaduct. Er passeren vele pleziervaartuigen. Door een donker bos naar het ruige gebied van Wales. We lopen aan de onderzijde van een bergkam met in de verte Llangollen en op de bergtop een ruïne als mooi silhouet in de avondlucht. Om 19.30 uur arriveren we in Llangollen, in de pub regelt Ina een B&B, eerst eten we een hapje en genieten van de live muziek. Ons B&B blijkt een boerderij te zijn van een oude dame. We krijgen ieder een kamer met 2 persoonsbed.

Woensdag 19 mei – Llangollen – Worlds end – Llandegla
OFD2 nabij LlangollenOvernachten in B&B Ravenfarm
Vanmorgen spelen we de toerist, bekijken Llangollen en gaan een stukje met de boot, voorgetrokken door een paard. Terug bij de boerderij blijkt er net een kalfje geboren te zijn, we gaan even de stal in. Toch maar op pad, langs de ruïne. Het weer is mooi, de uitzichten overweldigend, het lijkt wel hooggebergte. We lopen naar Worlds End, we gaan verder over moors achtig terrein met planken en al. Bij de pauze maken we een foto voor de fotowedstrijd van de Finse Ronde, later wint Alie hier nog cadeaubonnen mee. We komen bij de B&B Ravenfarm aan, er staat een bordje “closed” ? Eerst maar een hapje eten in de pub, vanuit de pub regelt Ina de B&B Ravenfarm die toch plek heeft. Een gezellige jonge boerin die thee serveert en honderduit kletst.

Donderdag 20 mei – Llandegla – Moel Fammau – Moel Arthur
Overnachten in Esgailygain, Llangynhafal
De boerin is al druk bezig in de keuken, meezingend met de laatste popnummers. Naar Llandegla dorp en vandaar gaan we moorachtig terrein in, de kleuren zijn prachtig. Bij de middagpauze regelen we een B&B in Llangynhafal, we worden opgepikt bij de parkeerplaats bij Moel Arthur om 17.30 uur. Er komt mist opzetten en even later regen, we lopen door naar Jubilee tower. Nog een paar keer op en neer en om precies 17.30 uur zijn we bij de parkeerplaats, we horen de auto aankomen, perfect getimed. We slapen bij deze B&B in de paardenstal die omgebouwd is tot appartement met 2 slaapkamers, douche en toilet.

Vrijdag 21 mei – Llangynhafal rondwandeling 17 km
Het ontbijt wordt geserveerd in ons appartement. ’s Morgens doen we rustig aan, het regent. Om 12.00 uur knapt het op en we besluiten naar de Jubilee tower te lopeOffa's Dyke Path 2n, gisteren hebben we er weinig van gezien in de mist. Het wordt toch nog een aardige wandeling voor een rustdag.
Ina haalt wat lekkers voor het avondeten, ze eet vanavond in het appartement. Alie en Liset eten in de pub en krijgen een birthday cake aangeboden van de familie met jarige vader.  Vader luistert naar het pianospel van zijn dochter, wat ingestudeerd is voor zijn verjaardag.
Alie biedt meneer een sigaar aan voor zijn verjaardag, wat hij dankbaar accepteert.

Zaterdag 22 mei – Moel Arthur – Bodfari – Rhualt
Overnachten in ….
We worden weer naar de parkeerplaats van Moel Arthur gebracht, omhoog langs een bergtop en door het bos naar beneden. Bij het volgende uitzichtpunt is de zee te zien. Verder langs boerderijen en geurende brem. We genieten van koffie en thee in een pub en lopen verder naar Rhualt, hier is snelweg te zien. De snelweg onderdoor en via Rhualt naar Cwm. OFD2 Two hoolsOns B&B zit in een rijtjeshuis, het zijn ontzettend vriendelijke mensen. Zij gaan vanavond uit, we krijgen de huissleutel mee, de TV wordt uitgelegd en de pub wordt aangeprezen.

Zondag 23 mei – Rhualt – Prestatyn
De gastvrouw heeft een goed idee, als wij hier nu 2 nachten blijven, dan worden we opgehaald van Prestatyn en de volgende dag weer teruggebracht naar het station. Een uitstekend idee. We worden teruggebracht naar de route, we lopen via de laatste heuvels naar Prestatyn.
We lopen naar het strand, helaas geen strandtent met terras, maar wel een steen die het eindpunt markeert van het Offa’s Dyke Path. Over het strand lopen we naar Rhyl, een dorp van vergane glorie. We lopen terug naar Prestayn. We worden opgehaald en eten in de pub van Cwm.

Maandag 24 mei – terugreis
Na het ontbijt worden we bij het station van Rhyl afgezet. Met de trein van 11.55 uur naar Crew, overstappen naar Birmingham. Vandaar vliegen we naar Nederland.