Cantal

naar de fotogalerie

18 mei heenreis naar Murat
Overnachten in chambre d’hote Maitre Paul in Murat
We rijden 980 km naar Murat. In de bergen zien we nog sneeuwvelden. We vinden een leuke chambre d’hôte waar we een modeshow krijgen van de nieuwe kleren van Erna.

19 mei Murat – Lorian
Overnachten in skioord Lorian, in een appartementAuvergne1
Net buiten de stad raken we de route kwijt. Een uur later zitten we op het goede spoor. Tijdens onze koffiepauze komt er een groepje Nederlandse jongemannen met zware rugzakken voorbij. Bij Bu
ron zijn we weer verdwaald, we raken verstrikt in een takkenbos.
Uiteindelijk komen we om 20.00 uur in Lorian aan. We slapen in een soort ski appartement.

20 mei Lorian – Le Cloux
Overnachten in een gite d’etappe in Le Cloux
Auvergne2Een flinke stijging voor de boeg, langs een sneeuwveld naar Col de Cabre. We lopen over de kam naar de Brochette de Roland, een stukje klauterpartij naar beneden en omhoog, even een gat induiken. De Nederlandse jongens lopen ons voorbij, zij hebben overnacht in de tent. We nemen de variant langs de Puy Mary, we gaan de berg niet op. Vandaag lopen we 2 etappes op een dag, omdat de gite bij Puy Mary gesloten is. Door het bos naar Col de Serre, vanaf deze kant ziet de brochette er spectaculair uit. Om 18.30 uur komen we bij een gite d’etappe aan. Liset wil nog doorlopen tot aan het dorp, daar moeten we waarschijnlijk toch naar toe voor het avondeten. De gite heeft plek en maken zelfs nog een warme maaltijd voor ons.Het is een prachtig plekje met uitzicht op de bergen. We eten paté, salade, gebakken aardappelen met sausijs, kaas en taart toe en dat voor 178 frank incl.. half pension en wijn.

21 mei Le Cloux – Falgoux
Overnachten in een hotel in Falgoux
De eigenaar wijst ons op de kaart een route aan om snel weer op de GR te zijn. We lopen door bos en langs weilanden, de route blijft af en toe lastig te vinden en af en toe lopen we verkeerd. De Nederlandse jongens lopen ons weer voorbij, we zien ze later terug op de camping van Falgoux. De gite op de camping laat te wensen over, wij nemen een hotel met een uitgebreid avondmenu.

22 mei Falgoux – Le Frau
Overnachten in een gite d’etappe in Le Frau
Auvergne3We doen lunchinkopen in het dorp en gaan op pad. Al snel worden we ingehaald dor de jongens. Het begint te regenen. Na de lunch komen de jongens ons weer voorbij. Ze blijken een stuk verkeerd gelopen te zijn. In mist en regen langs de Puy Violent. Hierna dalen we over een modderpad naar Le Frau. De gite hebben we vanuit het hotel geregeld. Om 18.30 uur komen we in het dorp aan, de gite ligt aan de achterzijde van de auberge. Bij een oud mannetje naast de kerk wordt de sleutel gehaald. De gite lijkt op een berghut, de slaapruimte is een lager. Het is heerlijk toeven in de auberge. De jongens kamperen en hebben hun heil gezocht in de auberge met veel wijn.

23 mei Le Frau – St. Julien
Overnachten in een gite d’etappe in St. Julienne
Het regent pijpenstelen, na een uur lopen keert Liset om naar de auberge. Zij neemt later op de dag een taxi. Alie en Erna lopen door, komen regelmatig de jongens tegen. In dikke mist lopen ze over de kam, op een hoogte van 1700 mtr. Het kompas wordt zelfs geraadpleegd. Ook krijgen ze gezelschap van een hond. Liset regelt en St. Julienne een gite die “en route” ligt. Twee jongens van de groep hebben de route afgekort en zijn in het dorp, gezamenlijk wachten we op de rest. Om 19.15 uur zijn Alie en Erna in het dorp. We eten in een ongezellige tent, het enigste restaurant, waar we een soort kant-en-klaar menu krijgen, jambon, rollade, kaas en een toetje.

24 mei St. Julien – Gite Trielle
Overnachten in een gite d’etappe in Trielle
We lopen naar Mandrailles, waar we koffie drinken in een leuk hotel. Via een short cut naar Col de Petrus, vanaf de col lopen we door een bos. Bij een sneeuwveld stoppen we voor de lunch. Hierna klauteren we in de mist omhoog en gaan verder via de kam. We komen uit bij een waterval, via soppige paden gaan we 200 mtr omhoog. Het laatste stuk naar de gite regent het, we komen om 19.00 uur aan. Een mooi gite, met een haastige serveerster.

25 mei Trielle – Thiezac – La TuillienAuvergne4
Overnachten in een gite d’etappe in La Tuillien
Om 9.45 uur arriveren we in Thiezac, inkopen doen en koffie drinken. We denken een relaxte dag te hebben. We lopen door de rotsen van Porte de Lion naar Lafont, waar de gite is. De gite blijkt vol te zijn. Wat nu? Omwonende bellen naar La Tuillierre, daar is plek. Dat betekent nog een klim van 350 mtr. in de regen. Om 17.30 uur komen we aan bij de boerderij, we slapen in een muffe stal, er is geen elektriciteit en de WC is er niet te vinden. Er zijn nog 2 echtparen met hun kinderen. Het eten is uitstekend, soep, koud vlees, truffade, kaas en appeltaart. Met warme kruik en extra kleding aan naar bed.

26 mei La Tuilleien – Plomp de Cantal – Albepierre
Overnachten in hotel in Albepierre
Auvergne5Het weer is opgeknapt, we krijgen een keurig ontbijt met zelfgemaakte boter en jam. De boerderij is van binnen en buiten uitvoerig gefotografeerd. We stijgen langzaam over de kam met uitzicht op de bergen waar we de afgelopen dagen over zijn gekomen. De jongens komen we niet meer tegen, zij hebben de trein genomen in Thiezac. Op de Col de Chevre is er tijd voor koffie. Hierna lopen we met vele wandelaars naar de Plomb de Cantal 1850 mtr, de hoogste in de Cantal. Na een lastige afdaling komen we bij de gite aan, vol.  En twee en half uur verder ligt het volgende dorp. Nog geen rustige dag vandaag. Om 17.30 uur komen we in Albepierre aan, we vinden een leuk hotel, veel leuker dan de gite.  En natuurlijk weer een heerlijk menu.

27 mei Albepierre – Murat
Overnachten in chambre d’hote Maitre Paul in Murat
Ontbijt met chocolade croissants en stokbrood. Na de lunchinkopen stijgen we 200 mtr naar Le Molede, een rommelig boerendorp, met een gemotoriseerde schaapsherder. We drinken koffie in een weitje met uitzicht op de Plomp de Cantal. Daarna raken we wederom de markering kwijt. We vinden de route terug en lopen naar Bredons, dalen af naar Murat. Om 17.30 uur op het plein, aan het bier. We eten en slapen bij Maitre Paul.

28 mei terugreis
Op de warmste dag van de vakantieweek rijden we terug naar huis.